PDA

View Full Version : Mega kajakker

MadsM
14-02-2007, 04:20 PM
Så er det tid til at bestille Mega-både igen.
Der er frist til slut februar, og prisen er som i fjor. -D.v.s £530 (carb./kev.) med farvet dæk. Og + £40 for klart dæk.
Levering forventes primo/medio juni.... 14 dg. buffer er indlagt ;) -det kan derfor blive tidligere.
Skriv til mm@kayaktrek.dk eller ring 27204098 hvis interesseret.

AsgerS
16-02-2007, 08:15 PM
Jeg er glad for at vi har en mand som Mads, der tager slæbet mht. Megaimporten. Et par korte kommentarer til muligheden for at købe en båd til en rimelig penge, primært til nye megafolk:

1) mit råd er at bestille kajakken i "fuld carbon-kevlar", da de 40 pund giver dig en væsentlig stærkere kajak... Den fordel er større end besværet med at lægge folie på kajakken en gang om året.
Bemærk at du selv skal forstærke sædet samt evt lægge en bane væv på samlingen mellem knæ og hofte for at forstærke et svagt punkt.

2) Mit bud er at spillere på 73-75 kg - ? skal chekke det nye design hos Kano og Kajakbutikken. Der sælges en lidt stærkere båd i samme prisklasse.

Polohilsner, Asger.

Lang
16-02-2007, 10:30 PM
2) Mit bud er at spillere på 73-75 kg - ? skal chekke det nye design hos Kano og Kajakbutikken. Der sælges en lidt stærkere båd i samme prisklasse.

Vil så lige komme med endnu en kommentar. Ingen tvivl om at Phoenix modellen fra Kano og Kajak Butikken er værd at prøve - har selv overvejet at købe den. Men prisklassen er altså en lidt anden hvis det drejer sig om bedste version og hermed samme vægtklasse som Mega (full carbon/kevlar) = 9.999 . Man får meget for pengene med en Mega..

Frederik

jonas88
18-02-2007, 06:46 PM
Mega bådene er en ok, selvom de rimelig hurtig bliver blød.
Men det er også svært at finde en der holder lidt længere... :D
Men prismæssigt har Lang ret.

Og jeg kan også kun give Asger ret, vedr. klardeck... jeg har godt nok en charles, men gelcoaten er gået lidt af nogle steder!

Ses Jonas

MadsM
20-02-2007, 03:07 PM
Tak for de pæne ord, Asger...
Jeg kan lige nævne, at jeg har fået modificeret Mega bådene, så de fremover har et ekstra lag væv i samlingen mellem knæ og hofte, hvor de før har været lidt ømskindede. Det bliver 7-10 cm bredt.
Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med at sædet skal forstærkes. Hvis det er noget som kan gøres fra fabrikken, så får vi det bare gjort, -uden merpris.
Det er også specificeret, at alle fodsparker til DK-både fremover skal være Badger-fodsparker, -som er trinløse.
Med hensyn til dækket, så er forskellen (rent teknisk) på det farvede og det klare dæk, at det yderste lag gelcoat er tilsat farvepigment, som gør det en anelse mere porøst, -og samtidig gør båden ca. 200 g tungere.
Så for "freaks" er der to fordele ved klart dæk ;) !!

Søren B. Århus
05-03-2007, 01:14 PM
Jeg er generelt glad for min Mega, jeg har en stor dame-model "Mega Excel". Men til Asgers hentydning til sædet kan jeg kun give ham ret. Jeg har flere gange haft problemer med, der hvor sædet er sat fast i siden, at vævet er blevet revet midt over. Jeg tror, det er pga. sturnturns.

Nu har jeg fået lavet en god reperation med 3 tykke (600 gram) kulfiber i hver side. Det virker til at holde :-)

hilsen Søren Bojer

AsgerS
08-03-2007, 03:26 PM
Med hensyn til dækket, så er forskellen (rent teknisk) på det farvede og det klare dæk, at det yderste lag gelcoat er tilsat farvepigment, som gør det en anelse mere porøst, -og samtidig gør båden ca. 200 g tungere.

Kære Mads,

Godt at du har fået "André-reparationen" indført på alle både. Men mht. forklaringen omkring det klare dæk er vi ikke helt enige. Hverken Mai-Britt eller jeg har dog haft en sådan båd, så andre må rette mig hvis det jeg nu siger er forkert:

Med "klart dæk" får man en båd der de fleste steder har to gode lag væv, hvilket giver en klart større styrke, da de støtter hinanden med "sandwich-effekt". Samtidig får man en båd hvor der er lagt kærlighed og omhyggelighed i produktionen, da fejl og ringe vævsstykker ikke kan skjules. De 200 gram har ingen betydning, da stort set alle skal have folie på for at matche holdfarven, hvilket udligner vægtforskellen.

De både med indfarvet gelcoat som jeg har repareret, har alle ikke bare haft mere "porøs" gelcoat, men også væv af ringere kvalitet i yderste lag!? De har under alle omstændigheder været svagere, men jeg sporer en forbedring fra den båd jeg fik for 3 år siden til den jeg fik for 2 år siden.

Sædet ryger af fordi det fra start "hænger" i et tyndt lag væv på siden af kajakken. Konstuktionen er sårbar fordi sædet dermed stille og roligt kan arbejde sig fri under brug, men især under transport, hvor Megaerne ikke kan tåle "vertikalt tryk".... dvs at bund og cockpit presses sammen. Derfor er bedre fastgørelse kun en del af den bedste løsning... stivere langsgående skumkerner fra start ville være den allerbedste sikring mod at sædet falder af ... og at bunden deformerer når båden spændes på en bil eller stakkes i klubben.

Polohilsner, Asger.