PDA

View Full Version : Hjelm

Stefan
04-10-2006, 10:34 AM
Hej.

Jeg er på vegne af esbjerg roklub på jagt efter nogle nye hjelme.
Vi har nogle ældre ishockey hjelm so mvi gerne vil have skiftet ud, til nogle mere egnede.

Jeg har kikket lidt rundt men ikk rigtig fundet noget.

Så ville høre om der er nogle af jer der har nogle gode forslag til nogle hjelm der måske kunne værre interesante. Da det er klub hjelm skal værre rimelig fleksible i størrelsen.

Jeg har haft kikket på nogle palm ap 4000 fra www.kajak.dk (http://www.kajak.dk)
de virkede også fine men var ikke særligt imponeret af visiret.

håber at der er nogle der har nogle gode råd.

Hilsen Stefan
Esbjerg Roklub

HIM
04-10-2006, 02:11 PM
Hej Stefan

Min erfaring er, at lige så snart det er klubhjelme, så er jo færre dele der kan bevæges bedre... hvilket betyder at vi i Skovshoved hellere vil købe lidt flere hjelme, så vi kan tilpasse dem forskellige størrelser, end have nogle der kan justeres. Dem vi havde var købt af Lennart fra København, og generelt en god hjelm som vi har været glade for, men må indse, at indlæget der justerer størrelsen, er lavet af plastic og overlever ikke over længere tid.... så vi er tilbage til at have en hel masse hjelme til store hoveder....

Hans-Henrik

jonas88
05-10-2006, 06:56 PM
I Flensborg har vi den filosofi at man skal være tilfeds med klubbens "Bauer" eller "Star" hjelme...
Bauer er til store hoveder, Star til små... ellers er de samme koncept.

Hvis man ikke er tilfreds med dem, er man nødt til at selv at købe en.
Jeg anbefaler en let en, i stedet for en lidt tungeren.

Fx den fra clyde er lidt tungere, fordi visiret går til ca. øerne, og fordi der er en alu skald inde i hjelmen.

Min nye, købte jeg ved Kayaks and Componets. Den er meget let, men går også hurtig istykker. Især visiret.

Jeg har min gamle clyde-hjelm til salg. Den er sort, er en lille smule skæv i visiret og ellers fin. Selvfølgelig ser den brugt ud, som en to år gammel hjelm gør. Men den kan sagtens bruges et par år endnu.
Jeg tror jeg dengang betalte ca. 100 € ca. 750 kr. Så jeg sælger den for 50 € = 375 kr.

Jeg tager den med til Odense, med et "tilsalg" skilt, da en brugt hjelm altid er fin til begyndere, og folk der ikke vil give meget i første omgang, selvom den ser brugt ud. Måske finder jeg en køber her!?

Jeg købte en ny, fordi jeg ville have en lettere en.

Du kan jo tænke over det. Du er også velkommen til at prøve den hvis du af omveje kommer til Odense til DT5 eller til Flensborg...

Hilsen
Jonas88

Peter(Holte-DK)
06-10-2006, 09:10 AM
Hej Stefan

Alle Hjelme går i stykker på et eller andet tidspunkt og generelt er det indlægget i hjelmene og visiret der går i stykker.
Hvis jeg var jer så ville jeg købe nogle hjelme, hvor vægten og størrelsen var minimal og visiret af en fornuftig kvalitet og fastmonteret dvs. ikke et som kan klikkes på og af som f.eks. bauer-hjelmene.

Den hjelm du har kigget på ser fin ud og ligner lidt i form den var Lennart (København - Power Play) sælger, dog kunne jeg ikke se visiret på hjemmesiden og kunne derfor ikke vurdere prisen?!
Visiret på Lennarts hjelme er af en god kvalitet og holder lang tid. Vi har i Holte haft en del bauer-hjelme, et par clyde modeller (H/P-POT+ en anden tror det er en ww Helmet), samt et par fra Lennart, samt et par foss modeller (ligner modellerne: AP2000 og competition på clydes hjemmeside og godkendte hjelme: http://www.clydespolopage.com/helmets/ce_helmets.htm) som vi selv har monteret visir på.
Generelt er levetiden for hjelme den samme, PÅ NÆR bauer-hjelmene der går langt hurtigere i stykker pga. at visiret ikke er fastmonteret.

Vi har senest købt nogle MEGET lette kulfiber hjelme i Polen som er udemærkede med fastmonteret visir, men desværre ruster visiret fordi de ikke er i rustfri stål, men kun legeret.

Bauerhjelme: Går i stykker i indlægget i hjelmen, struerne til størrelsesindstillinger, samt går i stykker i visirets montering (visiret ruster også efter nogle år)

Clydes H/P-POT: God rimelig let hjelm, GODT visir og er endnu ikke gået i stykker efter ca.3-4 år, men den er lidt dyr i anskaffelse...

Lennarts (Sælges i øvrigt også af Clyde + andre): God hjelm som dog ikke passer til rigtig store hoveder +59. Visiret holder og vi har ikke haft problemer med indstillingsmuligheder. Det eneste der er gået i stykker er remmen ned om hagen dvs. kliksystem og remmen der er slidt, men det er altså også fordi de har fået tæsk...

Vores nye kulfiber hjelme fra Polen: Hageremmen og kliksystemet er for dårlig og visiret ruster sammen med boltene+møtrikkerne, hvilket er noget L.... Fordelen ligger i at de er ekstrem lette og har et visir med godt udsyn.

Kig evt. på vores hjemmeside hvor vi har nogle links til forskellige forhandlere der sælger kajakpolo udstyr: http://www.canoepolo.dk/index.php?id=163

Jeg er i færd med at lave en udstyrsguide, men det tager bare meget lang tid fordi der findes så ufattelig meget forskelligt udstyr fra en masse forskellige forhandlere/lande som har hver deres karakteristika...
Den er derfor ikke online endnu :(

_________
Der findes også en hollansk hjelm i glasfiber som er en god hjelm. Et par dem fra Silkeborg har dem. Kig på hjemmesiden http://www.dpp-info.com/
(Hjelm er udemærket, men ikke en letteste. Den er ikke indstillelig i selve hjelmen, men laves så den passer en bestemt spiller ligesom de fleste af kulfiber hjelmene...)

Til klubbrug vil jeg klart anbefale en plastikhjelm som evt. i inderdelen kan justeres (jeg ved det går i stykker, men eller har man kun nogle der passer få mennesker) og hvor visiret er i rustfrit stål (INKL. bolte + møtrikker), samt hvor visiret er med så store "huller" som muligt, så I får maksimalt udsyn når I spiller...

Det hele skal selvfølgelig vurderes i forhold til prisen... så tag rundt og prøv lidt forskelligt og tag den du synes er i bedst kvalitet og sidder bedst...

Mvh. Peter

JonasJFL
06-10-2006, 12:25 PM
[QUOTE=Peter(Holte-DK);62072]

Vi har senest købt nogle MEGET lette kulfiber hjelme i Polen som er udemærkede med fastmonteret visir, men desværre ruster visiret fordi de ikke er i rustfri stål, men kun legeret.
QUOTE]

Hej Peter
Vil bare lige nævne at hvis det er charles hjelme så kommer de fra Tjekkiet....på jeres hjemmeside står Charles som en polsk producent. :eek: :D
Hilsen
Jonas J

Peter(Holte-DK)
06-10-2006, 12:58 PM
Polen - Tjekkiet, same same but different...

(Det er André der har købt hjelmene til os, så jeg aner faktisk ikke hos hvilken forhandler de er købt og jeg har ikke brugt særlig meget tid på Charles - hjemmeside endnu)