PDA

View Full Version : forkortelse af pagaj

Lang
10-12-2002, 03:47 PM
Hej alle sammen! :cheers:

Da jeg ikke har råd til en ny pagaj kunne jeg godt tænk mig at forkorte min nuværende. Jeg ved bare ikke så meget om hvad jeg skal og kan gøre. Er det muligt at tage bladet ud og forkorte i enden af skaftet så jeg slipper for at save den midt over og sætte noget ekstra ind? Kan man varme den op så det slipper eller er det farligt for fibrene?

Frederik Lang, Troense :gun: :headbang:

jacob11
10-12-2002, 05:00 PM
:bgrinhat:
Hej Frederik

den bedste måde at forkorte din pagaj på er ved at varme den op, som du selv nævner!
Og ja du skal være forsigtig ikke at varme den for meget :bfire: ,
jeg har selv skilt mine pagajer ad mange gange! Og endnu er der ikke gået noget galt!
Men du skal låne en varmeblæser af en eller anden! :D
Hvor svært det er at skille den ad afhænger af, hvilken lim du har brugt.

HELD OG LYKKE

:scratch:

AsgerS
10-12-2002, 05:27 PM
Godt at se dig bruge den danske side. Hvis du vil have fuldt udbytte, skal du imidlertid stille spørgsmålet på det fælles forum på engelsk. Husk blot at fortælle hvilken type lim den er samlet med.

Som Jacob skriver er limen afgørende. Smeltelim kan nemt pilles fra hinanden. Desværre er det meget sværere at gøre med epoxy-lim! Man kommer nemt til at skade fibrene.

For at give dig det bedste råd, skal man vide hvor meget der skal skæres af, og gerne hvor langt bladet går ind i skaftet. Hvis du skal have kortet meget af (min. 10 cm) har jeg en god løsning. Jeg synes dog ikke du skal gøre den kortere end 202-204 cm. Man kommer nemt til at savne rækkevidde.

Har du iøvrigt skinner på skaftet? Hvis ikke, kan jeg klart anbefale det. I så fald skal de monteres før du samler pagajen igen. Ellers kan du ikke få krympeplasten af.

Asger.

Ps. Jeg taler stadig om hvor god du var i München! Respect! :bgrinhat:

Lang
10-12-2002, 08:37 PM
tak for svarene.

jeg ville gerne høre om din ide til at korte meget af Asger. Jeg regner med at hugge min brors og forkorte den. Da der vist **** ikke blev taget noget af den da den blev købt er den nok noget i retning af 210-214 lang. :bang:

Den er desværre limet med epoxy :thumbdown

lang

AsgerS
15-12-2002, 06:30 PM
Jeg har selv fået blade af skafter på forskellige måder.

1) Det er flere gange lykkedes at få bladene af ved varmepistol/ hårtørrer uden synlige skader på fibrene. Også epoxylimede pagajer.

2) Med en "dremmel" kan man skære en spiral i skaftet. Helt ude ved toppen af skaftet, skærer man ind til bladets "rod". Man fortsætter i en spiral ned ad skaftet, indtil man er forbi bladets "rod". Så kan man sætte bladet fast og vride skaftet af (vride modsat spiralens retning). Det koster en god bid af skaftet, og jeg har kun brugt metoden hvor skaftet alligevel skulle smides ud. Men... Det virker sikkert fint når du skal skære så meget af. Pas dog på med ikke at skære alt for dybt.

Med andre ord, synes jeg du skal prøve varme først, men passe godt på ikke at skade bladet.

Polohilsner, Asger.

Lang
16-12-2002, 12:13 PM
Ok det prøver jeg. Skal jeg sætte pagajen fast i en skruetvinge eller lign. og hvorfra skal jeg vride? er der nogen punkter hvor den er meget svag?

Mht. skinnerne. Hvor får jeg dem og hvordan skal de sættes på? kun med krympeplast? Jeg har set nogen med skinner i begge ender. Kan det anbefales eller er én nok?

lang

Lang
16-12-2002, 12:15 PM
Ok det prøver jeg. Skal jeg sætte pagajen fast i en skruetvinge eller lign. og hvorfra skal jeg vride? er der nogen punkter hvor den er meget svag?

Mht. skinnerne. Hvor får jeg dem og hvordan skal de sættes på? kun med krympeplast? Jeg har set nogen med skinner i begge ender. Kan det anbefales eller er én nok?:confused:

lang :guns:

AsgerS
16-12-2002, 01:14 PM
Mht. hvordan du sætter pagajen fast, må du bruge din fantasi og finde noget der fordeler trykket over en stor del af bladet! I mit tilfælde lagde jeg et par aviser omkring bladet og stak det ind i et varmeapperat....

Peter har skinnerne for ca. 60-100 kr for et sæt med tilhørende krympeplast. Det kan sikkert sendes for småpenge. Lennart har det sikkert også.
Clydes råd var helt klart: Sæt skinner på begge sider!

Asger.