View Full Version : Landelijke Competitie
Over enkele dagen ga ik op vakantie en op dit moment staat het er als volgt voor. De competitie 2003 zal moeten worden georganiseerd in 3 weekenden met 2 speelvelden of in 2 weekenden met 3 speelvelden. We hebben vele locaties aangeboden gekregen maar kunnen helaas niet alle locaties aandoen.
Windhappers; Hydronauten; Helmvaarders en nog even tussen haakjes (M.de Ruyter) Dan hebben we nog Rotterdam waar we uitgenodigd zijn om competitie te spelen tijdens een waterweek waar duizenden mensen komen. Voorwaarde is wel dat we met een stand onze sport promoten en mensen info geven over waar in te schrijven etc.
Als er mensen zijn die ideeen hebben of willen helpen met de organisatie neem dan na 3 januari contact op met Erwin Roos.
We zoeken ook nog mensen voor de competitie als secretariaat (2 mensen puntentelling); materiaal controle; technische dienst. De voorkeur gaat uit naar mensen die niet spelen. Je hoeft ook geen ervaring te hebben, wij werken je volledig in.
We willen een aantal zwakke punten van vorig jaar verbeteren en hopen op een succesvol competitie jaar.
o.a. Hier hoor ik graag suggesties en ideeen. :wavey:
Erwin Roos
:bfire:
michielv
09-12-2002, 12:26 PM
Humm, ik meende dat de LC organisatie erg positief was over het feit dat we (een deel van de) competitie zo kunne organiseren dat we veel publiciteit kunnen krijgen voor de sport.
Ik denk dat het redelijk eenvoudig is om aan de voorwaarden te voldoen. kwesite van goed afstemmen met de WeBeKa, daar wordt als het goed is hard gewerkt aan voorlichtingsmateriaal ed.
Moeten we alleen wel een aantal mensen weten te ronselen
voor in de stand. Misschien valt daar iets mee te regelen dat bijvoorbeeld scheidsrechters die een aantal keren "dienst" doen in de stand niet hoeven te fluiten die dag?
Als dat doorgaat moeten we eigenlijk vrij snel daarna een instuif-actie hebben bij verenigingen in de buurt zodat we enthousiastelingen niet teveel de gelegenheid geven een nieuwe hobby te ontdekken... Breedtesport toernooitje een week later bij Natsec?
Joris
09-12-2002, 09:40 PM
Ik denk dat het een goede zaak is om de landelijke competitie (mede) de organiseren tijdens een evenement als dat in Rotterdam. Het kanopolo kan altijd wat extra exposure gebruiken.
Ik kan me niet voorstellen dat we niet aan de randvoorwaarden kunnen voldoen. zo'n standje bezetten moet te regelen zijn.
Ook een goed idee om kort na dit evenement iets te organisren waar de mensen naar toe kunnen om het zelf te proberen. een toernooitje 'breedte-sport' helemaal goed!
:thumbup:
grt. joris
:reindeer:
michielv
10-12-2002, 10:16 AM
Hey Joris, ik zie dat je uit Eindhoven komt. Waar speel je bij?
Vanuit de breedtesport club bij de BKPC zijn we naarstig op zoek naar mensen en locaties waar we kanopolo introducties en zo kunnen organiseren.
Dus als jij toevallig contactenhebt in/om Eindhoven: laat het alsjeblieft weten aan kanopolo@nkb.nl, dan kunnen we misschien eens kijken of daar iets te regelen valt.
Groetjes,
Michiel
Martijn
10-12-2002, 11:35 AM
Originally posted by michielv
Hey Joris, ik zie dat je uit Eindhoven komt. Waar speel je bij?
Hij kanoot in een Galasport Sfinx met in z'n handen een D2 kinetic bij de Helmvaarders te Helmond... (duh)
Vreemd dat je wel ziet waar ie vandaan komt maar nog naar de rest moet vragen .... :bgrinhat:
antonio
10-12-2002, 01:49 PM
Ja weet zeker niet hoe die zijn profiel kon bekijken :-)
Grts, Antonio
Helmvaarders
michielv
11-12-2002, 07:59 AM
Pfffffffffff, wat een sukkel ben ik soms. Kwazzur even niet bij :-)
Maar er zijn op zich toch genoeg spelers die het halve land door crossen om bij een team te spelen dus zo heel gek is de vraag af en toe niet ;-)
In ieder geval goed om te zien dat langzamerhand heel Nederland dit forum kan vinden, wie weet is dit een betere vervanger van de mailinglist?
antonio
11-12-2002, 03:05 PM
Nou als je nog wil weten waar die vaart das dus helmvaarders :-) en dat is in Helmond
Grts, Antonio
Helmvaarders
ErikV
02-01-2003, 08:25 PM
Ha en die Anton komt echt niet uit Tirol ofzo!
Hij komt ook uit Hellmond.
Hellmond is de sportiefste gemeente van Brabant!
ofniet soms?
He laten we geen Belgen worden!
Doei,
kv :viking:
Erik
scroll
02-01-2003, 08:48 PM
Explain me
Late we geen belgen wordne??
Zijn wij dan zo erg?
Greets Pieter
ErikV
02-01-2003, 08:56 PM
Wow alleen de reactie al!
Binnen 10 minuten of zoiets!
dat is snel :p geintje!
Ik was voorheen fan van jerry springer, toen van het belgische forum. Maarnu in dit nieuwe jaar ben ik een beetje mijn soap kwijt.
doei
Erik
kv :viking: venlo
scroll
02-01-2003, 08:59 PM
Tja de mensen blijven blijkbaar weg van ons belgisch forum.
Kunnen wij niets aan doen hoor. het ging nogthasn goed in het begin.
Greets Pieter
Joris
04-01-2003, 04:38 PM
misschien omdat we het onderwerp zijn vergeten?
landelijke competitie (nederlandse :rolleyes: )
waar gaat ut over? 3 berichten over het onderwerp
en 8 keer nonsens :confused:
dan heeft een forum misschien niet zo veel nut meer
of bn ik nou een beetje te serieus :silly:
grt.
Joris
:frosty:
Dankjewel Joris,
Laten we proberen deze plek informatief te houden.
:wavey: :bgrinhat:
ErikV
04-01-2003, 05:28 PM
Wordt er in 2003 ook een jeugdklasse opgezet bij de landelijke competitie"? Er zijn volgens mij voldoende teams.
Ik heb ooit's gehoord dat er dan minimaal 4 teams mee moeten doen.
Dat is makkelijk te halen.
Doei,
Erik
kanovereniging :viking:
Hoi,
Er is geen twijfel over mogelijk dat als er vier of meer jeugdteams zijn dat er een jeugdklasse komt in de landelijke competitie 2003. Voor de spelers in deze klasse geld wel een leeftijdgrens. Spelers mogen nog, in het jaar waarin zij 18 worden, uitkomen voor een jeugdteam.
GR Erwin
Iedereen die kanopolo speelt in wedstrijdverband moet een licentie hebben. Dit geld niet alleen voor de competitie maar ook voor alle toernooien die worden georganiseerd onder de vlag van de Nederlandse Kanobond. (dit zijn automatisch alle kanopolotoernooien) Een licentie kan worden aangevraagt via elk bij de NKB aangesloten kanovereniging. Dit kan het gehele jaar echter na een bepaalde datum wordt het tarief verhoogd vanwege meer administratie kosten. De opbrengst van de licenties wordt gebruikt voor administratiekosten en de wedstrijdcommissie NKB. Via het NOC NSF komt hier weer een budget uit voort voor de BKPC of te wel Kanopolo. Als wij niet geregistreerd staan als sporters krijgen we ook geen geld en subsidies van wie dan ook.
Hoe gaan we hier mee om?
Verenigingen, teams en spelers kunnen bij de BKPC vragen om een ontheffing voor een wedstrijdlicentie. De BKPC zal hier dan een beslissing in nemen maar is officieel niet bevoegd ontheffingen te verlenen en zal dat ook in bijna geen geval doen. Er zijn enkele gevallen waarin zij dit wel zal doen bv schoolkanopolo.
Om de drempel te verlagen voor jeugdige en beginnende spelers zijn er iedeen om een soort spelersbeginnerspas te introduceren. Deze pas kan worden aangevraagt bij de BKPC en is tot het einde van het huidige kalenderjaar geldig. Een beginnende speler wordt dus wel geregistreerd maar kan maximaal 1 jaar spelen zonder te betalen voor een wedstrijdlicentie. Na dit jaar moet deze speler een officiele licentie aanschaffen bij de NKB. De aanvraag is nog in behandeling dus op het moment nog niet toepasbaar, we hebben goede hoop dit jaar daar mee te beginnen. Of er nog een leeftijdsgrens aan de pas vast zit is nog niet bekent.
Ik hoop dat het duidelijk is, zijn er vragen hoor ik het graag.
Erwin Roos
michielv
15-01-2003, 07:01 AM
Het is wel duidelijk maar volgens mij niet helemaal waar.
Erwin, je schrijft dat automatisch alle toernooien onder de vlag van de NKB gebeuren. Volgens mij is dat alleen zo voor die toernooien die als zodanig aangemeld worden. Een vereniging die een toernooi organiseert doet dat onder eigen vlag. Net als met de ICF toernooien.
Daarnaast zou het ook de verbreding van het kanopolo beslist niet ten goede komen wanneer je een wedstrijdlicentie moet hebben om een keertje mee te mogen doen aan bijvoorbeeld het Pylkwier toernooi. Juist dit soort toernooien zijn bedoeld om te proeven aan het spelen van kanopolo en het verplicht stellen van wedstrijdlicenties voor dit niveau is eerder een belemmiring dan een hulp om meer mensen mee te laten doen en zo meer met je sport te bereiken.
In het buitenland worden zaken als school/studenten polo volledig buiten de bonden om georganiseerd, wat ook goed is want de schooljaren lopen niet in de pas met kalenderjaren en dan kloppen licenties niet meer. Scheelt bovendien een hoop gedoe.
Michiel ik ben het met je eens. Ik zie echter wel enkele hindernisjes en dit soort dingen heb ik me al eerder afgevraagt.
- Wat als iemand die niet geregistreerd staat een ander letsel toe brengt.
- Wat als er scheidsrechters fluiten die geen scheidsrechter zijn en er een potje van maken. Komt niet ten goede van kanopolo.
- Zijn schoolsporters in het buitenland geregistreerd bij de organisatie van die competitie?
- Hoe zit het met verzekeringen (geen flauw idee hoe dat werkt hoor) Zijn mensen, die niet onder een bond sporten, maar wel sporten in wedstrijdverband verzekerd voor dingen.
Ik weet niet maar er zijn vast nog meer van dit soort vragen waar ik nog niet over heb nagedacht.
Buiten dit ben ik het met je eens dat de drempel zo laag mogelijk moet zijn. De beginnersspelerspas komt er!! Er is geen leeftijd aan verbonden alleen een maximale tijdsduur van "de rest van het kalenderjaar" Hij mag ook maar eenmalig worden aangevraagt (voor maximaal 1 jaar dus)
Kunnen we alle beginnende kanopoloers via de beginnersspelerspas (die gratis is) registreren en vervolgens, nog niet ontstane problemen oplossen.
Deze beginnersspelerspas kan worden aangevraagd bij de BKPC. Over wie dat gaat doen is nog niet gesproken.
Voor een ieder die dit leest, officiele informatie wordt per post verstuurd samen met de uitnodiging voor de Nederlandse Competitie en de Nederlandse Beker.
Erwin
michielv
17-01-2003, 11:34 AM
School/studenten polo is (voor zover ik heb kunnen achterhalen) compleet los van de bonden aldaar. Waarschijnlijk ook omdat het voor scholen domweg veel te duur is om voor alle sporten die daar op de middelbare scholen gegeven worden (dus niet alleen maar wat tref/volley/basketbal zoals in Nederland ;-) ) lid te worden van alle sportbonden.
De studenten/scholieren toernooien zijn dan ook alleen maar toegankelijk voor scholieren/studenten en volgens mij is dit geen wedstrijdverband. Tenminste, geen competitie maar een losstaand evenement.
Verzekeringen ed. zal wel geregeld zijn op eenzelfde soort manier als dat scholieren verzekerd zijn tijdens gymlessen. Hetzelfde geldt voor letsel/schade.
Misschien zou een CIOS of ALO op dit soort vragen antwoorden kunnen geven? Die zouden dit soort dingen moeten weten lijkt me.. Misschien weten die ook wel hoe het zit met instuif/kennismakings/introductie toernooien enzo..
Vraagje over de beginnersspelerspas: mag je daarmee ook competitie varen? Of is die alleen voor toernooien?
De spelersbeginnerspas wordt mogelijk gemaakt door artikel 26.6 uit het huishoudelijke reglement.
26.6
Voor spelers die in hun eerste jaar in de tweede klasse, of een daarmee gelijkgestelde klasse, uitkomen, kan bij de BKPC ontheffing van het hebben van een wedstrijdlicentie gedurende het toernooi worden aangevraagt.
In het huishoudelijk reglement onder competitie wordt verder niet het onderwerp wedstrijdlicenties apart besproken, het verwijst naar de algemene regels en reglementen.
In de algemene regels en reglementen staat dat iedereen een wedstrijdlicentie moet hebben.
Onder toernooien staat punt 26.6 en de competitie is ook een toernooi zoals beschreven in punt 26.1
26.1
Onder een toernooi wordt verstaan een volgens beker- of competitiesysteem uitgeschreven reeks van 2 of meer wedstrijden, waarbij de uitslagen bepalen, welk team winnaar is en eventueel recht heeft op een prijs of titel.
Conclusie :
Ontheffing kan worden aangevraagt bij de BKPC voor een toernooi dmv de beginnersspelerspas. Dit mag je doen gedurende je eerste jaar polo. Aangezien de BKPC niet elk toernooi een jaar lang elke keer een pasje afgeeft is deze geldig voor je hele eerste jaar, en dus ook voor de competitie.
Groetjes Erwin
Joris
19-01-2003, 03:55 PM
beginnerspassen, ontheffing aanvragen e.d. klinkt allemaal als een hoop bureaucratie (tja, het is verkiezingstijd :) ) Het lijkt mij ook overbodig.
De drempel laag houden lukt alleen als het iedereen vrij is om aan wedstrijden/toernooien mee te doen.
Om de toernooien en competitie te kunnen waarborgen van kwaliteit is een licentiesysteem nodig. Met name voor het hoegere nivo. zeg de hoofd, en eerste klasse en natuurlijk de scheidsrechters. Maar daaronder krijg je al snel een groep van incidentele, beginnende en jeugdige spelers.
Is daarvoor een licentie nodig?
ik denk het niet en wel om de volgende redenen:
- extra administratieve romslomp zonder doel
- spelers zitten in een team van bij de bond aangesloten verenigingen. lidmaatschap van een kanovereniging regelt 'automatisch' zaken als aansprakelijkheid en letsel bij activiteiten georganiseerd door de bond of door een bij de bond aangesloten vereniging.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat spelers lid zijn van een vereniging. Die verantwoording ligt bij de clubs!
dus bijvoorbeeld:
HWC doet met 2 teams mee aan de toernooien; 1 team speelt eerste klasse, 1 team speelt tweede klasse. team 1 heeft wedstrijdlicentie nodig :cool:
team 2 doet ook mee aan de nationale competitie (tweede klasse) en heeft derhalve ook een wedstrijdlicentie nodig :cool:
Nu organiseert HWC zelf een toernooi en dan doet er een 3e team met nieuwe/jeugdige/incidentele spelers mee in de 2e klasse. Voor het 3e team is wat voor licentie dan ook overbodig :silly:
Bij introductie toernooien lijkt mij het zowiezo onhaalaar om daarvoor licenties in het leven te roepen. Komt de organisatie vanuit de bond, dan is er nix aan de hand. Gewoon een kwestie van namen noteren.
Organiseert iemand anders wat, dan ligt de verantwoordelijkheid ook bij de ander
groet,
Joris
:p let's play ball :p
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.