View Full Version : regels
Vroeg ik me al een tijdje af, en omdat het toch stil is op het forum ga ik de rest van Nederland er ook mee lastig vallen.
In de ICF regelementen staat (art. 31.5)
“A player may not manoevre their kayak with their hands or paddle whilst the ball is resting on their spray deck.”
Alom bekend dacht ik, maar de NKB regels zeggen (ook 31.5):
“Een speler mag zijn kayak niet manoevreren met de peddel of handen als de bal op zijn dek of spatzeil rust.”
Dus in een internationaal toernooi mag je de bal met je puntje opvissen en dan nog ee metertje of 5 verder varen, terwijl dat in de nederlandse competitie niet mag. Waarom?? Een vertaalfoutje of zit hier meer achter?
ThomasMaij
15-11-2005, 11:52 AM
Vroeg ik me al een tijdje af, en omdat het toch stil is op het forum ga ik de rest van Nederland er ook mee lastig vallen.
In de ICF regelementen staat (art. 31.5)
“A player may not manoevre their kayak with their hands or paddle whilst the ball is resting on their spray deck.”
Alom bekend dacht ik, maar de NKB regels zeggen (ook 31.5):
“Een speler mag zijn kayak niet manoevreren met de peddel of handen als de bal op zijn dek of spatzeil rust.”
Dus in een internationaal toernooi mag je de bal met je puntje opvissen en dan nog ee metertje of 5 verder varen, terwijl dat in de nederlandse competitie niet mag. Waarom?? Een vertaalfoutje of zit hier meer achter?
volgens mij staat hier precies hetzelfde?
Maar volgens mij spreekt de ICF over een bal op het "spatzeil" terwijl de NKB over "dek óf spatzeil" rept.
Rolf [GKV]
15-11-2005, 03:46 PM
haha grappig, ik zou het ook niet weten.
Ik heb altijd gedacht dat het dek en spatzeil was alleen ik heb ook vaak genoeg gezien dat iemand de bal een metertje met zijn boot meeneemt zonder hiervoor bestraft te worden.
Ik neem aan dat je de bal niet op je dek mag leggen, ook internationaal niet, anders kan je hem ook even achter je neerleggen en hem vastklemmen met je rug :rolleyes: of niet?
nummer6
16-11-2005, 05:08 PM
zolang je niet vaart mag je hem wel even achter je rug leggen.. als je aan het peddelen bent mag het niet
Rolf [GKV]
16-11-2005, 06:36 PM
zolang je niet vaart mag je hem wel even achter je rug leggen.. als je aan het peddelen bent mag het niet
Nee dat snap ik, alleen waar in het ICF regelement staat dat het niet mag?
michielv
17-11-2005, 06:43 AM
Sterker nog: je mag de bal zelfs op je spatzeil leggen, alleen mag je er niet mee varen en je moet hem binnen 5 seconden weer gespeeld hebben natuurlijk.
Robski Aitken
17-11-2005, 10:50 AM
Volgens de Internationale regels mag je de niet op je spatzeil hebben als je manoevreert met de peddel of handen. Daar staat niet over de bal op je kanodek hebben inderdaad. Je ziet het ook wel gebeuren zoals Rolf dat zeg, dat iemand de bal met hun puntje opschept en doorkanoed.
Het ligt aan je interpretatie van de regels. De kunst is om de regels zo te schrijven, en mensen ze op zo'n mannier uit te leggen dat al de interpretaties hetzelfde zijn, en iedereen op één lijn is.:rolleyes:
Gr.
R.
Remko
17-11-2005, 07:30 PM
Volgens mij is het gewoon een typfoutje en had het moeten zijn dek- of spatzeil. (met een streepje dus)
Dekzeil, ook wel bekend als spatzeil.
michielv
17-11-2005, 08:26 PM
Dang, dat zou wel al te simpel zijn zeg :p
Maar ik denk dat Remko wel gelijk heeft.
Rolf [GKV]
17-11-2005, 09:01 PM
Volgens mij is het gewoon een typfoutje en had het moeten zijn dek- of spatzeil. (met een streepje dus)
Dekzeil, ook wel bekend als spatzeil.
Maar het is toch wel een regel dat je de bal niet op je dek mag hebben en er dan mee varen? Waar komt dat dan vandaan?
Als we Remko's theorie mogen aanvaarden komt die regel dus uit een typfoutje. Maar hoe dan ook, rgeles zijn regels en dus mag je bij Nederlandse toernooien geen bal met je puntje opduiken terwijl je dat in Helmond bijvoorbeeld wel zou mogen. Fijner zou het zijn als dit foutje (als dat het dus is) er uit gepoetst zou worden.
Maar de foutjes kunnen groter. Uit het slalomregelement: Kajaks zijn gesloten boten (blablabla...) welke met een aan weerszijde van twee bladen voorziene steel wordt voortbewogen :rolleyes: Toch eens zo'n wedstrijd gaan bekijken :D
antonio
18-11-2005, 10:30 AM
Als we Remko's theorie mogen aanvaarden komt die regel dus uit een typfoutje. Maar hoe dan ook, rgeles zijn regels en dus mag je bij Nederlandse toernooien geen bal met je puntje opduiken terwijl je dat in Helmond bijvoorbeeld wel zou mogen.
Horen wij in Helmond tegenwoordig niet meer bij Nederland :rolleyes:
ilona
18-11-2005, 11:13 AM
Horen wij in Helmond tegenwoordig niet meer bij Nederland :rolleyes:
Dat ook:D , maar ik denk dat in dit geval bedoeld wordt dat jullie toernooi gespeeld wordt onder ICF regels...
Tsja, inkoppertje:p
antonio
18-11-2005, 12:09 PM
Ja ik had wel zo'n antwoord verwacht :D . Maarja zijn alle nederlandse toernooien niet volgens de icf regels???
Rolf [GKV]
18-11-2005, 02:05 PM
Ja ik had wel zo'n antwoord verwacht :D . Maarja zijn alle nederlandse toernooien niet volgens de icf regels???
Ja denk het wel als je ziet dat de nkb regels zijn vertaalt van de icf regels.
Maar helmond is internationaal dus daarom zijn ze officeel ICF daar toch?
antonio
18-11-2005, 02:47 PM
Wij gebruiken de icf regels maar volgens mij maken wij geen onderscheid tussen de vertaalde en de originele regels. Dus ik denk dat de scheids mag kiezen wat die wil ;)
Frits
19-11-2005, 04:50 PM
Mooi hoor die vertaling van de ICF regels. Ooit heeft Henry Klom een voorzet gedaan en ik ben daar in de loop der jaren mee verder gegaan. In het voorwoord van het NKB kanopolo reglement staat:
De opgenomen hoofdstukken zijn een letterlijke vertaling van de vanaf 1 januari 2001 geldende International Canoe Federation Canoe polo rules.
Zoals jullie in de discussie al aanzwengelen, hier moet ik wel een vertaalfoutje hebben gemaakt :eek:. Hoewel ik denk dat de 'simpele' oplossing dek- of spatzeil ook wel een optie is :D, maar nog steeds een vertaalfoutje blijft.
Ik stel voor: blijf nog even zoeken :thumbup:, samen komen we er wel uit.
NKB kanopolo commissie
Werkgroep Ad-hoc
Frits Jager
Dreeke
21-11-2005, 11:36 AM
Een taalpurist krijgt het wel benauwd als er wordt geschreven over een speler met een dekzeil!
We houden dan toch maar alleen het spatzeil aan?
Toch maar eens gaan proberen, bal achter de rug klemmen en doorvaren. En dat alles binnen 5 seconden weer doorgepassed.
Beter is het wellicht de bal op de punt van de boot te houden en dan door te gaan varen. Nut van dit alles?
André
Robski Aitken
21-11-2005, 01:01 PM
Nut = simpel
Nut = COOL zijn!!!:cool:
Een taalpurist krijgt het wel benauwd als er wordt geschreven over een speler met een dekzeil!
We houden dan toch maar alleen het spatzeil aan?
Toch maar eens gaan proberen, bal achter de rug klemmen en doorvaren. En dat alles binnen 5 seconden weer doorgepassed.
Beter is het wellicht de bal op de punt van de boot te houden en dan door te gaan varen. Nut van dit alles?
André
ErikV
02-12-2005, 10:40 AM
Je indekken kan simpel. Gewoon zeggen dat het Engelse regelement leidend is.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.