View Full Version : Kansalliset yleiset- ja teknisetpoolosäännöt muutoksessa!!!
Kansalliset tekniset- ja yleiset poolosäännöt ovat jälleen muutoksen kohteena. Tarkoituksena olisi saada ratkaistua seuraavat asiat:
Yleiset säännöt
kilpailuoikeudet (seurat, sekajoukkueet, seurojen vaihdot, ulkomaalaisten edustusoikeus joukkueissa jne.)?
kilpailujärjestelyt (vaatimukset, kuten tuomarointialuepakko jne)?
muut mahdolliset ja mahdottomatkin
Tekniset säännöt
Pohjien väritys Suomessa?
Erityiskohtelu esim. sekajoukkueilla?
muut mahdolliset ja mahdottomatkin
Säännöistä "Yleiset" ovat ne tärkeämmät, koska ne tulevat olemaan koko Suomen poolon kansalliset säännöt, joissa on mainita sarjoista, osallistumisoikeudesta jne. Näitä sääntöjä ei tulla muuttamaan joka vuosi (kanoottiliiton hallitus vahvistaa), vaan niiden olisi tarkoitus olla voimassa useita vuosia. Miettikää siis lukiessanne tulevaisuutta esim. sarjamielessä.
Teknisiä sääntöjä (poolojaos vahvistaa) voidaan muuttaa vuosittain, koska byrokratia on vähäisempi. Mutta niihinkin olisi hyvä tehdä muutokset ensivuotta-ajatellen jo nyt.
Joten, lukekaa säännöt täältä (http://www.iki.fi/jari.seppala/canoepolo/rules/), ja kommentoikaa tänne tai mulle sähköpostitse (jari.seppala@iki.fi). Muistakaa laittaa Subject-riville maininta "Sääntömuutokset", etteivät huku sähköpostitulvaan. Kommentit tullaan lukemaan ja punnitsemaan huolella, jos niitä ei tule niin sitten muutoksiakaan ei kovin paljon tehdä.
Jari
1.2 Aluemestaruuskilpailut, mitä ne on?
4.3 "Ilmoittautumiskuoret avataan kilpailun järjestävän seuran ja liiton nimeämän tuomarineuvoston sopimalla tavalla...."
Näin tuskin on ikinä tehty, kun tuomarineuvosto on valittu vasta kisapaikalla.
4.5 Jotta SM-kisat jossakin sarjassa voitaisiin järjestää...
Ihan turha sääntö tossa muodossa... aika ristiriitaista kolme joukkuetta eri seuroista ja kuitenkin puhutaan saman seuran joukkueista??
7.2.1 Tuomarineuvoston valinta
Kuka valitsee ja missä? Liiton hallitus vai joukkueenjohtajien kokous...
7.2.2 Tuomarineuvoston koostumus
Olis syytä olla 5 jäsentä + 2 varalla... niin sinne jäis edes joku käsittelemään asioita kun aina jotkut jäävätään.
Etuoikeus tuomarikortin omaavilla vai olisiko se ehto?
7.3 Tuomarit
Mikä tuomarikortti ja mistä tietää voimassa olon?
8.3 Riittääkö tunti jos pitää pelata heti sen jälkeen?
Muuta:
Kentän koko ja muut on mun mielestä hyvä olla säännöissä, myös tuomarialueen osalta, ainakin SM-kisoissa. Siis ihan vaatimuksena. Tuomarina toimivat tietävät että siellä on ihan turhaan jos ei edes nää kenttää kunnolla.
Ja onko pakko tehdä noin hankalaksi ulkomaalaisten osallistuminen jos kerran halutaan antaa mahdollisuus seurojen ulkomaalaisille mahdollisuus osallistua SM-kisoihin? Seuroja voi varmaan vaihtaa ihan vapaasti ilman suuria siirtomaksuja, kun edustaa vain yhtä seuraa samanlajin SM-kisoissa samana vuonna.
Pohjien väritys vois olla jotakuin silleen kun se täällä oli tulkittu eli yksi väri + kirkkaat eli kuidun väriset pohjat. Kannattais varmaan siirtyä kuidunvärisiin paatteihin ja teippailla niitä, muullakin kuin ilmastointiteipillä. Kaikessa voidaan aina joustaa, kuten tähänkin asti.
Nää oli mun mielipiteitä, kommentoikaa vapaasti... Sorry jos oli hiukan sekavaa, takana tiukka flööritreeni ;)
-PeQu
Matti
13-10-2002, 07:23 PM
4.6 Kenelle SM-mitallit jaetaan? Pitäisikö käyttää jotakin paremmin pooloon soveltuvaa ilmaisua kuten joukkueen pelaaja, eikä meloja tai miehistö? Jaetaanko mitalleja valmentajille ja huoltajille?
7.2.2 Ensimmäisen kappaleen lopussa puhutaan jurystä ja muualla tuomarineuvostosta, pitäisi varmaan puhua kaikkialla tuomarineuvostosta?
Pitäisikö tuomarineuvoston jäsen jäävätä jos hänen jäsen seura on protestin tekijänä? Nyt jäävätään vain jos protestin kohteena.
7.3 Kahden kuukauden sisällä kortin loppumisesta taitaa tarkoittaa neljän kuukauden jakso (kaksi kuukautta ennen ja jälkeen). Onko tämä tarkoitus?
Voiko sama pelaaja osallistua eri joukkueisiin eri SM-sarjan osakilpailuissa, mutta samassa sarjassa? Joko seuran toisessa joukkueessa tai eri seurassa. En löytänyt mitään kohtaa jossa tätä käsiteltäisiin eli onko se jossain muualla vai piilotettu johonkin sääntöön? Asiaan voisi varmaan ottaa suoraan kantaa, niin vältyttäisiin epäselvyyksiltä.
Nämä eivät olleet kannanottoja siitä miten sääntöjen pitäisi olla vaan mitä epätarkkuuksia säännöissä on.
Originally posted by Matti
Pitäisikö tuomarineuvoston jäsen jäävätä jos hänen jäsen seura on protestin tekijänä? Nyt jäävätään vain jos protestin kohteena.
Voiko sama pelaaja osallistua eri joukkueisiin eri SM-sarjan osakilpailuissa, mutta samassa sarjassa? Joko seuran toisessa joukkueessa tai eri seurassa. En löytänyt mitään kohtaa jossa tätä käsiteltäisiin eli onko se jossain muualla vai piilotettu johonkin sääntöön? Asiaan voisi varmaan ottaa suoraan kantaa, niin vältyttäisiin epäselvyyksiltä.
Näin sanotaan asiasta jo nyt:
Kansallisissa mestaruuskilpailuissa voi pelaaja edustaa vain yhtä seuraa yhtenä vuonna.
Eli aika selkeesti se nyt jo on... seuraa voitain ehkä korvata joukkueella, vai?
Tossa protesti asiassa on jo nyt toimittu noin, mutta olisi hyvä ehkä kirjata asia sääntöihin.
-PeQu
Laura
14-10-2002, 11:55 AM
Kun laitatte jonkun säännön mistä puhutte, niin laitatteko myös osion, jossa sääntö on ollut. Helpottaa huomattavasti löytämistä eikä tarvitse koko päivää selailla sääntöjä… tai mulla oli hankaluuksia löytää noita sääntöjä enkä oikeestaan niitä ees löytäny... :)
Minua pisti silmään toi sääntö 3.5., yleiset säännöt luku 1, 3.kilpailijat -osiossa. Siis sen mukaan meloja ei voi edustaa useampaa kansallista liittoa yhden vuoden aikana paitsi jos muuttaa asumaan maahan. Sitten vähän ennen em. kohtaa 3.3. kohdassa vaaditaan kotimaan liiton valtuutus tuohon edustukseen. Mielestäni olisi hyvä, jos poolon osalta tulisi sellainen sääntö, että Skallin jäsenet saisivat edustaa ulkomailla ilman mitään erityistä valtuutusta Suomesta. Tai kuinka tuo valtuutus edes haetaan? Itse en ainakaan mitään valtuutuksia ole ulkomaille hakenut… Enkä mielelläni haekaan.
Lainaus PeQulta
>Pohjien väritys vois olla jotakuin silleen kun se täällä oli tulkittu eli yksi väri + kirkkaat eli kuidun väriset pohjat. Kannattais varmaan siirtyä kuidunvärisiin paatteihin ja teippailla niitä, muullakin kuin ilmastointiteipillä. Kaikessa voidaan aina joustaa, kuten tähänkin asti.
Mä kannatan kans tota, että pysytään tuossa et saa olla jotain yhtä väriä + kuitua. Ja sit kuitu on musta ihan sama, et mitä kuitua on. :) Mutta kuten on todettu niin esim. KaMe:n valkoiset kanootit (evoluutio3) on valkosia myös pohjasta heti ostettaessa (ellei sitten halua jotain erityismateriaalia ja maksaa enemmän) joten musta henkilökohtasesti sen vaatiminen, että kanootin tulisi olla pohjasta kuidun värinen on turhaa. Tai jos mietin omaa kanoottiani niin on kiva, että läpinäkyvän kuidun suojana on valkoinen maali. Ja ehkä sitten jos vaadittaisiin kaikille vaikka kuitu niin sitten tulisi taas tuo, että minkä värinen kuitu…
Ja mitä tulee siihen kanoottin värjäämiseen niin kannatan myös sitä teippiä. Siis en kyllä pohjaan, mutta kanteen. Siis kun nuo maaliviirut toisten kanooteista on ärsyttäviä. :) Mutta tosiaan pohjassa teippi tuskin pysyy tai siihen tulee koloja, jotka vaikuttaa melontaominaisuuksiin, joten pohjassa on mielestäni maali ihan ok. Tosin tuollainen pysyvä valmistajan maali tietysti suositeltavinta. :) Uskois, että valmistajat kyl tekee millä värillä tahansa.
Lainaus Matilta:
4.6 Kenelle SM-mitallit jaetaan? Pitäisikö käyttää jotakin paremmin pooloon soveltuvaa ilmaisua kuten joukkueen pelaaja, eikä meloja tai miehistö? Jaetaanko mitalleja valmentajille ja huoltajille?
Musta tuo 10 mitalia per joukkue on hyvä. Siis jos pelaajia ei ole tarpeeksi niin sitten valmentajat yms. voi saada mitalin, mutta mitenkään erityisesti niitä ei kannata varata, koska harvemmin Suomessa on tuota tilannetta, että pelaajien runsauden vuoksi jää valmentaja ilman mitalia. :)
Melkein ennemmin suosittelisin sitä, että jos joukkue huomaa, että mitalin haluajia on 8 niin ilmoittaa etukäteen, jos vaikka säästetään 2 mitalin hinta…
Lainaus Matilta:
Toisaalta kyllä. Siis meillä on niin pienet piirit että oman seuran tyypin mukanaolo vaikuttaa varmasti. Mutta toisaalta ketä jää, jos 2 seuraa jäävätään??? Ja sitten tietysti se, että jotkut seurat tekee tiiviisti yhteistyötä. Esim. mulle Kajak on toinen oma seura, jota edustankin. Meitä kahden seuran edustajia on muuten PALJON! :) Mutta uskon kuitenkin, että jokainen tekee parhaansa ja koittaa olla olematta puolueeton! Eli en kyllä kannata, että tuo kirjataan sääntöihin, että jäävätään tuomarineuvostosta mikäli kyseessä on saman seuran ihmiset. Ja miten tuo seura määritellään. Siis juuri, että onko se ne keiden kanssa treenaa ja on eniten vai ne joiden joukkueessa nyt edustaa?
Eri asia on mielestäni se, jos asia koskee tuomarineuvostossa olevan omaa joukkuetta. Siis huom. minusta on täysin eri asia, jos vaikka Santtu käsittelee tuomarineuvostossa asiaa, joka koskee KaMea ja Merkkareita, jos kysessä on naiset. Siis silloin hyväksyisin tuon, mutta jos kyseessä on miehet (Santun oma joukkue) en tuota hyväksyisi.
LYHYESTI en kannata, että seuran jäsenyys aiheuttaa eväämisen tuomarineuvostossa.
Lainattu Matilta:
Lainattu PeQulta:
Näin sanotaan asiasta jo nyt:
Kansallisissa mestaruuskilpailuissa voi pelaaja edustaa vain yhtä seuraa yhtenä vuonna.
Näihin sääntöihin haluaisin muutoksen! Siis haluaisin, että kansallisissa mestaruuskilpailuissa olisi mahdollista edustaa toista seuraa, mikäli ensin edustetusta seurasta ei seuraaviin mestaruuskilpailuihin saada joukkuetta. Siis esim. jos olen edustanut jo KaMe:a miesten SM-turnauksessa niin voisin edustaa naisten SM-kisoissa Kajakkia, jos KaMe:lta ei saada naistenjoukkuetta. Siis samahan koskisi miehiä ehkä KoKa:n kohdalla ja kenties muidenkin? Myös se voisi mielestäni olla mahdollista, että ensin pelattaisiin toisessa ja sitten vaihdettaisiin toiseen osaturnaukseen siihen oikeaan seuraan, jos se sillä kertaa pääsisi osallistumaan. Siis piirit on niin pienet, että kyllä kaikki tietävät, mikä pelaajan "oikea" seura on eli mitään suurta salapoliisityötä tuo ei vaatisi. Ja siis suurin pointtihan olisi, että tuolla tavalla saataisiin ehkä pienempiä seuroja mukaan. Siis turnauksessa oppii kuitenkin eniten, joten edes yksi pelaaja jostain seurasta auttaa levittämään tietoa…
Mutta samaan sarjaan samassa osaturnauksessa en samaa henkilöä haluaisi edustamaan kahta seuraa.
Joo, eiköhän täs oo tarpeeks yhelle kertaa. :)
- Annina
Matti
14-10-2002, 01:13 PM
Onko meidän syytä ruvata vaatimaan mitään yhtäläisyyttä kajakkien pohjien värin osalta? Eli jos surassa sattuisi olemaan valkoisia, sinisiä ja keltaisia muovi kajakkeja niin olisi aikamoinen homma saada nämä kajakit sopeutumaan samaan joukueeseen. Tällä säännöllä vaikeutetaan lähinnä uusien seurojen mukaan tuloa, kun heillä voi olla kokoelma erilaisia kajakkeja. Tottakai kannen värin samanlaisuuteen on perusteet, mutta pohja näkyy ottelun aikana niin vähän, että sillä ei oikeastaan ole mitään väliä.
Originally posted by Laura
Lainaus Matilta:
Toisaalta kyllä. Siis meillä on niin pienet piirit että oman seuran tyypin mukanaolo vaikuttaa varmasti. Mutta toisaalta ketä jää, jos 2 seuraa jäävätään??? Ja sitten tietysti se, että jotkut seurat tekee tiiviisti yhteistyötä. Esim. mulle Kajak on toinen oma seura, jota edustankin. Meitä kahden seuran edustajia on muuten PALJON! :) Mutta uskon kuitenkin, että jokainen tekee parhaansa ja koittaa olla olematta puolueeton! Eli en kyllä kannata, että tuo kirjataan sääntöihin, että jäävätään tuomarineuvostosta mikäli kyseessä on saman seuran ihmiset. Ja miten tuo seura määritellään. Siis juuri, että onko se ne keiden kanssa treenaa ja on eniten vai ne joiden joukkueessa nyt edustaa?
Eri asia on mielestäni se, jos asia koskee tuomarineuvostossa olevan omaa joukkuetta. Siis huom. minusta on täysin eri asia, jos vaikka Santtu käsittelee tuomarineuvostossa asiaa, joka koskee KaMea ja Merkkareita, jos kysessä on naiset. Siis silloin hyväksyisin tuon, mutta jos kyseessä on miehet (Santun oma joukkue) en tuota hyväksyisi.
LYHYESTI en kannata, että seuran jäsenyys aiheuttaa eväämisen tuomarineuvostossa.
...
- Annina
Eli jos tuomarineuvosto käsittelee Merkkarien miesten joukkueen jättämää protestia niin Santtu pitäisi jäävätä? Nythän säännöt puhuvat vain siitä, että jos on protestin kohteena. Eli sääntöihin pitäisi lisätä, että protestin jättäneen joukkueen edustaja tulisi myös jäävätä.
Toinen juttu on sitten, että riittääkö seuran jäsenyys jääväämiseen vai joukkue, jossa pelaa. Mutta toisaalta tuomarineuvostossa on tuomareita ja tavoitehan on että tuomarit eivät pelaisi eli jos tuomari ei pelaa missään joukkueessa niin häntä ei voida jäävätä. Pitäisiköhän tuomarineuvostoon valita tarpeeksi jäseniä eri seuroista, jotta olisi tarpeeksi jäseniä, vaikka muutama jäävättäisiinkin?
Eli jos käsittelyssä on KaMen ja Merkkareiden välinen juttu niin jäljelle jää ainakin Kajak, Vihuri ja KoMe ja muita mahdollisesti osallistuvia seuroja (KoKa, IsMe, SSM, jne...) Tällöin tuomarineuvosto pitäisi koota noista joukkueista.
Jaaha, mitäköhän taas tuli sanottua... Ymmärränköhän tuota itsekkään...
Vastustan tota sääntömuutos ehdotusta!
Mun täytyis maalata kajakin pohja keltaiseksi ennen kesän suomenmestaruus-kilpailuja ja taas kisojen jälkeen maalata se valkoiseksi EM-kisoja varten (edellyttäen että olen joukkueessa).
Toinen pointti on se mitä Matti jo sanoikin, että seurat jolla on useita erivärisiä muovikanootteja pahimmassa tapauksessa jättävät tulematta turnaukseen, koska eivät jaksa värjätä pohjaa
Enkä keksi mitään syytä miksi pohjien värityksen täytyy olla yhtenevä.
Leo
Melkein ennemmin suosittelisin sitä, että jos joukkue huomaa, että mitalin haluajia on 8 niin ilmoittaa etukäteen, jos vaikka säästetään 2 mitalin hinta…
Mutta uskon kuitenkin, että jokainen tekee parhaansa ja koittaa olla olematta puolueeton!
Heh tossa noin oleellisimmat... Tarkoittaako toi, että vedetään kotiinpäin niin paljon kuin pystytään? :P
Miten ihmeessä voidaan tietää mikä joukkue voittaa, että voidaan tilata mitaleita sen mukaan? Kymmenen mitalia pitää ehdottomasti tilata myös jatkossa ja niitä sitten jää yli esim. seuralle ja valmentajille, joille kyllä mun mielestä kuuluisi mitali kanssa.
Säännöissä pitäisi yksiselitteisesti ilmaista asia ettei jäisi turhaa tulkinnan varaa siihen, koska evätään tuomarineuvostosta. Joko niin kuin nyt on tai sitten lisätä vielä se ettei olla päättämässä edes oman joukkueen tekemästä protestista. Vähiin käy kyllä monissa tapauksissa väki siellä tuomarineuvostossa.
Mun mielestä SM-skaboissa edustetaan vain yhtä seuraa samana vuonna. Menee muuten aika villiksi, jos joukkuetta voi vaihtaa aina seuraavaan turnaukseen.
-PeQu
Originally posted by leo
Vastustan tota sääntömuutos ehdotusta!
Mun täytyis maalata kajakin pohja keltaiseksi ennen kesän suomenmestaruus-kilpailuja ja taas kisojen jälkeen maalata se valkoiseksi EM-kisoja varten (edellyttäen että olen joukkueessa).
Toinen pointti on se mitä Matti jo sanoikin, että seurat jolla on useita erivärisiä muovikanootteja pahimmassa tapauksessa jättävät tulematta turnaukseen, koska eivät jaksa värjätä pohjaa
Enkä keksi mitään syytä miksi pohjien värityksen täytyy olla yhtenevä.
Leo
Mun mielestä säännöt on se mihin pitäisi pyrkiä, siis niitten noudattamiseen... ei se tarkoita etteikö niistä voitaisi joustaa jonkun pohjan värin osalta. Miksi meidän pitää tehdä hirveästi erilaisia muunnoksia sääntöihin, mitkä koskevat vain Suomea? Ja onkohan ensikesän maajoukkueilla pohjat edes välttämättä valkoiset?
-PeQu
Unregistered
15-10-2002, 07:46 AM
Originally posted by PeQu
Mun mielestä säännöt on se mihin pitäisi pyrkiä, siis niitten noudattamiseen... ei se tarkoita etteikö niistä voitaisi joustaa jonkun pohjan värin osalta. Miksi meidän pitää tehdä hirveästi erilaisia muunnoksia sääntöihin, mitkä koskevat vain Suomea? Ja onkohan ensikesän maajoukkueilla pohjat edes välttämättä valkoiset?
-PeQu
Melkein rupes oikein keittään toi edellinen juttu... Mutta onneksi vaan melkein. Siis mulle herää kysymys, että minkä vuoksi tätä pooloa oikein pelataan. Pelataanko sen takia, että on hauskaa vai pelataanko pooloa SÄÄNTÖJEN takia. Suomi on pieni maa ja harrastajia on edelleen todella vähän, tuollaisilla tiukoilla säännöillä todellakin hankaloitetaan lajin kasvamista. Ymmärrän kyllä, että säännöt on säännöt ja niistä tulee pitää kiinni, mutta minkä ihmeen vuoksi meillä pitäisi olla täsmälleen samanlaiset säännöt kuin ulkomailla. Ollaan nyt realisteja, ei meillä ole täällä Suomessa samanlaisia edellytyksiä pelata pooloa kuin esim. Saksassa tai Englannissa. Sen vuoksi meillä TULISI OLLA omia muunnoksia sääntöihin.
Milla Wiinikka
Samba
15-10-2002, 09:29 AM
Nonniin.
Mitaleista:
Kaikissa tietämissäni urheilulajeissa mitalit ovat vain ja ainoastaan urheilijoille. Onhan se ikävää että juomapullonkantajaa ei saa esim. liitolta sm-mitalia tunnustukseksi tekemästään työstä, mutta joukkue voi kyllä itse muistaa huoltajiaan. En itse hyväksy ajatusta että valmentajakin saisi mitalin, sillä pelaajathan ne ovat raataneet siellä kentällä eikä valmentaja.
Säännöistä:
Ensinnäkin jotta saataisiin omia sääntömukaelmia suomeen pitäisi ensin olla täydelliset säännöt mistä ne mukaelmat revittäisiin. Kaikki säännöt käsitellään skallin poolojaoksessa ennen niiden hyväksymistä tai muuttamista, joten onkin minun mielestäni toivottavaa että siellä kokouksissa olisi väkeä mahdollisimman monesta seurasta jotta saataisiin hyviä demokraattisia päätöksiä.
-Samba
Kiva että on kommentteja, MUTTA muistakaa mainita onko kyseessä Tekniset säännöt, Yleiset säännöt, vai mikä dokumentti. Helpottaa työtä(ni).
Pohjista sen verran että mielestäni ei Suomessa tarvitse rajoittaa (ainakaan vielä, jos koskaan) pohjien väriä, ja tämähän kuuluu tuohon Tekniseen Säännöstöön, joten sen muuttaminen on tarpeeksi helppoa jos kiristämistarvetta ilmenee. Älkää nyt tehkö kärpäsestä härkästä, koska tuo asia ei tule olemaan kuitenkaan mikään kynnyskysymys pelissä. Mielestäni ketään ei pidä "rangaista" siitä, että haluaa pelata tai joutuu pelaamaan toisenlaisella kanootilla kuin muu joukkue. Kansien teippaus antaa mahdollisuuden näyttää hyvältä, mutta pohjien väritykseen koskeminen tuntuu suoraan kukkarossa, ja rankasti.
Aluemestaruus (Yleiset säännöt) kohta on jätetty kopiona vanhasta tulevaisuutta ajatellen. Tällähetkellä meillä ei sellaisia ole, mutta Yleisissä Säännöissä on hyvä siihen varautua (koska muuttaminen vaikeampaa).
Muita kommentteja tulee kunhan ehdin ajatuksella noi teidän jutut lukemaan.
Jari
Tuure
15-10-2002, 03:48 PM
"Kaikissa tietämissäni urheilulajeissa mitalit ovat vain ja ainoastaan urheilijoille."
Mulle taas ei tule yhtään joukkueurheilulajia mieleen missä valmentaja ei saisi mitalia. Mun mielestä valmentaja ansaitsee yhtälailla mitalin siinä missä pelaajatkin. Nimittäin jos Suomessa ihan mikä tahansa joukkue saisi hyvän valmentajan niin mä oisin valmis lyömään vetoa asian puolesta että se joukkue olisi mitaleilla ens vuonna.
The Fly
15-10-2002, 04:11 PM
Samba kirjoitti: "Kaikissa tietämissäni urheilulajeissa mitalit ovat vain ja ainoastaan urheilijoille."
No huh huh! Joko, et tiedä kovinkaan montaa urheilulajia, tai sitten tais ajatuksen mennä sekaisin...tai jotain...:eek:
:thumbup: :p
Esimerkiksi jalkapallo, jääkiekko, salibandy ja koripallo ovat lajeja, joissa palkitaan mitalein pelaajat(urheilijat) kuin myös valmentajat sekä mm. huoltajat maalivahtivalmentajat, joukkueenjohtajat ym. ym. ym. Ei siis ainoastaan urheilijat. Tämä perustuu joukkuetoiminnan peruskäsitykseen: "Hyvään menestykseen tarvittaan koko organisaation (ei pelkkien urheilijoiden) panos."
Toihan oli ihan pikkuasia, mutta ajattelin nyt vaan tarkentaa..:rolleyes:
Matti
15-10-2002, 08:09 PM
Samba kirjoitti: "Kaikissa tietämissäni urheilulajeissa mitalit ovat vain ja ainoastaan urheilijoille."
Toisaalta en kyllä huomannut, että MM-kisoissa olisi ollut palkintopallilla muita kuin pelaajia...
Tärkeintä kuitenkin on, että saadaan nuo pooloa huonisti kuvaavat termit (meloja tai miehistö) pois ja tilalle parempia. Esimerkiksi joukkueen pelaajille. Tai jos halutaan niin lisäksi valmentajalle ja tietylle määrälle huoltajia.
Laura
16-10-2002, 09:45 AM
Niin, tarkennan sitä mitallien vähentämistä että voitte miettiä uudelleen... :)
Siis tarkoitin, että melko harvassa joukkueessa on tuo 10 pelaajaa. Tai ehkä 10 tulee sen takia, että on niin useita osaturnauksia, että pelaajia on pakko vaihdella... :p
Mutta siis esim. juniori ja naisten SM-turnaukset, joissa kentällä on 4 pelaajaa niin luuleeko joku, että jollain joukkueella on 10 pelaajaa????? Hölmöjä, jotka niin luulee, sanon minä!!!
Tai ainakin Kajak ois varmasti tehny 10 naispelaajalla 2 joukkuetta ja luulen, että kaikki muutkin naiset ja epäilen että junioritkin. :)
Onhan toi säästö pieni, mutta kyllä se kai ajattelemisen arvonen asia on.
-Annina
Laura
16-10-2002, 09:53 AM
Ja näyttäähän se kanoottien yhdenvärisyys hyvälle ja on selkeempää pelatakkin, kun tunnistaa pelaajat eikä tarvi aina varmistaa että onko toi vastustaja vai oma pelaaja. Siis varmaan kaikki pelaajat on joskus tehny sen mokan, et on heittäny pallon vastustajalle, kun on kattonu, et se on oma pelaaja, vaikka suunnilleen onkin ollu tietyt väritykset...
Ei mustakaan se pohja oo mitenkään kauheen tärkeetä viä, mutta kansien väritys ois hyvä olla tietty.
Ja jos sanotaan, että tulee joku joukkue, joka ei saa kansia samanvärisiks niin voitashan se tehä niin, että joukkueenjohtajien kokouksessa sovitaan, että joku tietty joukkue saa pelata erivärisillä kanooteilla. Tai annetaan korvaavia kanootteja tilalle. Annettiinhan Kangasallakin KoKalle keltanen kanootti.
Siis sääntö, et pitää olla saman väriset kuiteskin kannustas isompia seuroja toimiin niitten mukaan. Ja siis todettuhan on, että muovikanootissakin pysyy teipit kannessa pahemmissakin peleissä (MM-kisat esim.). Elikkä tollanen poikkeus värissä vois koskee alottelevia seuroja, mutta en laittas sitä koskeen esim. KaMee.
-Annina
Samba
16-10-2002, 10:12 AM
Joo, enpä muista montaa kertaa nähneeni valmentajaa palkintokorokkeella, missään lajissa.
Tietisti olen vain ihminen ja ilmeisesti olen väärässä.
Kertokaa missä lajissa mitalit jaetaan myös valmentajalle!
-Samba
The Fly
16-10-2002, 10:59 AM
Ainakin edellämainituissa (jääkiekko, jalkapallo, koriopallo, salibandy) jaetaan mitalit myös valmentajille. Tosin kyseiset lajithan ovat Suomessa "isompia" ja ammattimaisempia, joten se ymmärrettäneen sitä kautta...
Tosin, en ole nähnyt yhtään joukkuetta palintokorokkeella kyseisissä lajeissa. Vois ehkä tulla ahdasta, tai sitten saisi olla melkoisen kokoinen koroke.. :thumbup: :thumbup:
Kanoottien värityksestä olen sitä mieltä, että kansien on oltava joukkueella samanvärisiä , mutta pohjien väritys ei ole niinkään olennaista. Ymmärtääkseni virallisien sääntöjenkin pykälä pohjien värityksestä perustuu lajin ulkoiseen habitukseen, ei niinkään pelin kannalta olennaiseen seikkaan.(...kosmetiikkaa...=) - toisin kuin kansien väritys. Mielestäni huomioitavaa on kuitenkin, että kaikilla pelajilla värityksen raja kulkee lähellä vesirajaa, eli kanootin sauman tuntumassa. (kannen ja pohjan sauma). Näin ollen vähenee entisestään pohjan värin merkitys.
:)
Tuure
16-10-2002, 01:37 PM
kansalliset eroavaisuudet
3. pelisäännöt
47.-FIN
"Kansallisissa turnauksissa voidaan lisäksi käyttää jääkiekkomaista rangaistusheittoa. Yksi pelaaja heittää maalivahtia vastaan siten, että hän lähtee kentän keskipisteestä kuljettaen eteenpäin palloa käsin tai melalla ja heittäen kerran kohti maalia. pelaajan tulee kulkea koko ajan kohti maalia, eikä hän saa pysähtyä. Pallo on kuollut, kun se osuu veteen tai maalivahti onnistuu torjumaan sen Muilta osin normaali rangaistuslaukaussääntö pätee. Mestaruuskilpailuissa tätä rangaistusheittoa ei saa käyttää.
Pallo on kuollut, kun se osuu veteen?
Eli jos sääntöä tulkitaan sanasta sanaan eli aletaan niin sanotusti nussia pilkunkanssa niin pallo on kuollut siinä vaiheessa kun syötät ensimmäisen kerran itsellesi. Eli tätä sääntöä voisi ainakin korjata hieman tai sitten sen voisi poistaa kokonaan onhan tässä lajissa omakin rangaistusheitto systeemi.
Toi tuntuu musta ainakin turhalle, kun noita rankkukisa vaihtoehtoja on muutenkin jo kaksi. ja tolleenhan se noissa säännöissä tosiaan sanotaan. Kaukoheitot on tossa voimaa tai sitten hyvä melankäsittely :)
Niin, tarkennan sitä mitallien vähentämistä että voitte miettiä uudelleen... :)
Siis tarkoitin, että melko harvassa joukkueessa on tuo 10 pelaajaa. Tai ehkä 10 tulee sen takia, että on niin useita osaturnauksia, että pelaajia on pakko vaihdella... :p
Mutta siis esim. juniori ja naisten SM-turnaukset, joissa kentällä on 4 pelaajaa niin luuleeko joku, että jollain joukkueella on 10 pelaajaa????? Hölmöjä, jotka niin luulee, sanon minä!!!
Tai ainakin Kajak ois varmasti tehny 10 naispelaajalla 2 joukkuetta ja luulen, että kaikki muutkin naiset ja epäilen että junioritkin. :)
Onhan toi säästö pieni, mutta kyllä se kai ajattelemisen arvonen asia on.
-Annina
Hyvä pointti... tossa sen pystyy hoitamaan silleen... palkintoja sen joukkueen mukaan johon on ilmoitettu eniten pelaajia. Se toimis varmaan just noissa yks osaisissa SM-turnauksissa naisilla ja junnuilla, jos pelaaja listat on vaan tarpeeks ajoissa perillä.
Mitaleista sen verran, että niiden tilaus on pakko jättää ennenkuin on mitään tietoa pelaajien lukumäärästä. Siksi on tilattu aina se maksimipelaajamäärän mukaan eli 10. Ja loput on sitten menneet valmentajille, seuran palkintokaappiin jne.
Jari
Juulia
17-10-2002, 09:59 AM
En oo vielä saanu aikaseks lukea tota sääntöpakettia, joten kommentoin nyt sitten vaan kommentteja. :)
Pekka kirjotti:
"Näin sanotaan asiasta jo nyt:
Eli aika selkeesti se nyt jo on... seuraa voitain ehkä korvata joukkueella, vai?"
Jos seura korvattais joukkueella, niin se tarkottais että esim. minä en voisi SM-tasolla edustaa Merimelojien kakkosjoukkuetta miesten sarjassa ja syksyllä/talvella Merimelojien naisten joukkuetta naisten sarjassa. Ennen toi on ainakin ollut yleisesti hyväksytty ja toteutettu käytäntö. Ja mä ainakintoivoisin sen olevan edelleen mahdollista. Naisten sarjaa tuskin on joka turnauksessa ja mä ainakin haluisin pelata useemmin kun ehkä kerran kesässä.
Lainaus Tuuren viestistä:
"kansalliset eroavaisuudet
3. pelisäännöt
47.-FIN
"Kansallisissa turnauksissa voidaan lisäksi käyttää jääkiekkomaista rangaistusheittoa. Yksi pelaaja heittää maalivahtia vastaan siten, että hän lähtee kentän keskipisteestä kuljettaen eteenpäin palloa käsin tai melalla ja heittäen kerran kohti maalia. pelaajan tulee kulkea koko ajan kohti maalia, eikä hän saa pysähtyä. Pallo on kuollut, kun se osuu veteen tai maalivahti onnistuu torjumaan sen Muilta osin normaali rangaistuslaukaussääntö pätee. Mestaruuskilpailuissa tätä rangaistusheittoa ei saa käyttää."
Mun mielestä tää on ihan turha lisäys kansallisiin eroavaisuuksiin. Eiköhän meillekin riitä kansainvälinen tapa. Ja kuten Tuure totes niin sääntö on tossa muodossa aika mielenkiintonen.
Joo, yritän saada luettua noi säännötkin. Tää ois kyllä paljon helpompaa jos ois oma kone...
-Juulia
Laura
19-10-2002, 03:59 PM
Ehkä sääntöihin pitäs lisätä, että jos turnaus pelataan 4 henkisin joukkuein niin mikä on maksimi joukkueen jäsenten määrä ja montako saa olla vaihdossa korkeintaan.
Siis jos vaikka junnu ja naisten SM-joukkueiden koko rajotettas 8 henkeen ja et vaik sais olla 3 vaihtopelaajaa, jollon se 1 ois extra pelaaja. Vai pitäskö vaihtomiehiä olla maksimissaan vähemmän? Siis jos ois 3 vaihtopelaajaa niin sithän vois vaihtaa melki koko kentällisen kerralla.
-Annina
Samba
21-10-2002, 10:17 AM
Juups.
Tuli tässä vaan mieleen että olisi varmaankin hyvä että tämän keskustelun lisäksi seurat ottaisivat kantaa sääntö muutosiin kirjallisina? ehdotuksina joita sitten voitaisiin puida:bang: siellä päätöstilaisuudessa!
Eri seuroilla on varmasti eri mielipiteitä eri asioihin, joten silleen varmaan pystyis niihin vaikuttamaan...
Siis puhun nyt hiukan epäselvistä säännöistä joita pitäisi ehostaa/yksinkertaistaa...
-Samba
:scratch:
Laura
22-10-2002, 02:30 PM
Varustetarkastuksesta.
Vaikka MM-kisoissa tuntu vähintäänkin kamalalta, kun kamoja tarkistettiin ja sit ei silleen itte saanu olla selittämässä, jos joku ei menny läpi niin silti siinä ON hyvät puolensa.
Ensinnäkin kun varustetarkastaja katsoo kamoja niin sen asiaa koskevan pelaajan läsnäolo saattaa vaikuttaa asiaan. Siis että varustetarkastaja katsoo sormien läpi, kun kyseessä on kaveri tai joku auktoriteetti asemassa oleva tms.
Ja siis jos aletaan pilkkua viilaan niin sittenhän porukan pitäs istua kanootissa pelastusliivit päällä, kun on kalustetarkastus, että nähtäis, että suojaako pelastuliivit tarpeeks. Esim. voin sanoo, että Merkkareiden liivit on mulle ainakin epäilyksen kohde, että suojaako ne tarpeeks mua, kun ne on melko lyhyet ja mulla on pitkä selkä. Siis ainakin tuntuu tosi suojattomalta ja muutaman kerran onkin tullu iskua(mitä en normaalisti saa), kun on ne ollu päällä.
Ja sitten jos pelaajan pitää olla varustetarkastuksessa paikalla kamat päällä niin se vaikuttaa moniin asioihin. Esim. jos varustetarkastus on tosi aikasin niin saattaa olla, että pelaaja ei pääse paikalle, kun on vaikka töissä ja pääsis just peliin. Ja sit taas jos on just ennen ekaa peliä niin se haittaa alkulämmittelyä ja sitä tunnelmaan virittäytymistä.
En nyt pääse tarkastaan mitä säännöissä tarkasti sanotaan tuosta varustetarkastuksesta, kun joku tökkii, mutta siis selvästi siinäkin on tulkinnan varaa liikaa kun niin monenlaista kalustetarkastusta näkee.
Elikkä siihenkin vois tehä jotain selventävää juttua.
Matti
22-10-2002, 04:17 PM
Ainakin Essenissä tarkastettiin ensin varusteiden sääntöjen mukaisuus (pehmusteet yms.) ja sitten enne jokaista peliä vielä erikseen varusteiden sopivuus päällä. Tällainen tarkastaminen tosin vaatii aika paljon enemmän tarkastajien aikaa, koska ennen jokaista peliä pitää tarkastaa varusteet.
Säännöissä sanotaan, että varusteet pitää tarkastaa ennen kilpailualueelle menoa ja ne saa tarkastaa ennen ottelua ja sen aikana, sekä sen jälkeen. Ja ne pitää tarkastaa käyttäjällään. Eli tarkastus riippuu aikalailla kisajärjestäjästä.
t. Matti
Laura
23-10-2002, 10:02 AM
Kukas Essenissä sitten tarkistettiin? Tai en kyllä nähny, että kukaan naisista olis ainakaan tarkistettu kamat päällä. Meloja ne kyllä kävi kattomassa, mutta ei muita kamoja (ainakaan multa). Eikä kyllä kukaan tullu katteleen onko pelastusliivit tarpeeks suojaavat, kun oltiin kanootissa. Tai en kyllä huomannu ja varmaan ne olis meijän joukkueesta mut ottanu syyniin, kun istun kanootissa korkeella ja on viä pitkä selkä...
- Annina
Samba
23-10-2002, 10:14 AM
Ennen jokaista matsia, lämmittelyn aikana laidalla kävi sellanen vanhemman puoleinen veikko kattelemassa...
Aika tarkaan se kyllä katto että kaikissa varusteissa on tarkastus tarrat jne. tämän lisäksi hän tarkasti pistareilla etteivät melat ole ruvenneet sälöilemään!
Luultavasti hän myös katsoi liivien sopivuutta...
...ainakin toivottavasti se katse oli tarkoittettu liivien tarkastamiseksi...;)
No kyllä se aika hyvin toimi siellä kun pelaajia häirittiin mahdollisimman vähän heidän keskittyessään peliin!
Meijän liivien kanssa on tietysti mahdollisuus että käyttäjä ei ole säätänyt niitä hyvin päälleen(kiristää olkahihnat täysin) jolloin ne eivät välttämättä suojaa tarpeeksi hyvin vyötärön seutua, mutta niissä on kyllä aika hyvät säätö varat...
:thumbup:
Olisi kyllä mahtavaa jos varustetarkastaja saisi tehdä hommansa ilman tarkastettavien tyhmiä kommentteja!
-Samba
:scratch:
Laura
23-10-2002, 10:22 AM
Tuli tuossa mieleen, kun puhuttiin naisten kans, että on aika turhaa pelata samaa joukkuetta vastaan 2 kertaa ja että ei näytä naisten tulevaisuus kovin ruususelta, että voisko naiset pelata SM-turnauksessa junnujen sarjassa?
Siis tänä vuonna oli tosi tiukoilla, että saadaanko SM-sarjaa naisiin. Erilaisten onnettomuuksien ja päällekkäisyyksien takia piti meidänkin (Kajak) joukkueen pelit laittaa 12-17 välille, että ylipäätään voitiin osallistua. Eli täpärälle meni että saatiin se SM-arvo.
Ajattelin siis ens vuotta. Mitä mieltä on junnut? Olisko teistä hyvä, jos naistet tulis pelaan junnusarjaan? Entä muut naiset?
Eihän sen välttämättä tarvis olla virallista. Siis et naisten voittaja selviäis naisista jne. Mutta siis, että turnaukseen tulleet joukkueet sais pelata enemmän. Ja siis koska kyllähän se vaara on, että ens vuonna ei oo 3 joukkuetta naisissa...
Olisko vaikka mahdollista sellanen sääntö, että jos tulee vaikka vaan 3 joukkuetta tai vähemmän niin naiset pelaa junnusarjassa ja jos on vaan 2 joukkuetta niin ne pelaa ihan virallisestikkin junnusarjassa, siis SM-mitaleista?
Tää nyt on vaan tällänen idea. Joten kommentoikaa (erityisesti junnut ja naiset, kun tää teitä koskis).
-Annina
Heips!
Mun käsityksen mukaan se että naiset pelais junnujen sarjassa mitalleista SM-kisoissa ei oo sääntöteknisesti mahdollista, koska junnujen pitää olla alle 18 vuotiaita. Korjatkaa viisaammat jos oon väärässä tästä asiasta.
Mulla ei tosin olis mitään sitä vastaan, jos se vaan olis mahdollista :)
Elina
The Fly
23-10-2002, 06:35 PM
Jep, kyllähän se olisi ihan positiivista. Onhan ainakin KaMen ja KoMen osallismuminen ensivuonna junnusarjaan vähän kyseenalaista.....:( Joten, ei olisi pahitteeksi jos naisetkin pelaisivat junnusarjaa....
...LISÄÄ JOUKKUEITA ON SAATAVA!....:)
Laura
24-10-2002, 08:57 AM
Niin, kyllä tiedän, että säännöt kieltää toistaseks naisten osallistumisen, mutta kun niitä nyt muutellaan muutenkin.
Eli siis kyselenkin, että pitäskö niitä muuttaa myös tän osalta.
Samba
24-10-2002, 09:20 AM
Omasta mielestäni naisten kannattaisi ehdottomasti tulla pelaamaan miesten sarjaan mieluummin kuin junnu sarjaan!
Tämä kun onnistuu ilman merkittäviä sääntömuutoksia, mutta tietysti taso on selvästi kovempi kuin junnu/naisten sarjassa...
Tähän apu olisi löydettävissa kakkosdivarin muodossa!
Kuitenkin krooninen joukkue pula asettaa tämän ehdotuksen koetukselle...
Olisi kyllä aika hienoa mikäli ihmisiä kiinnostaisi, niin uskon että tämäkin juttu skulaisi.
Ajatuksieni tulvasta poimin seuraavan idean:
Junnu/Naisten S/M-turnaukset syksyllä pelattaisiin samaan tapaan kuin nyttenkin, mutta kesällä...
S/M-turnauksessa olisi kaksi divaria joista ykkösessä pelaisi vaikkapa kahdeksan joukkuetta ja kakkosessa naisten joukkueet ja junnut sekä mahdolliset uudet seurat?
Kommentoikaa!
-Samba
Santun ehdotus kuulostaa paremmalta, ei tulis ainakaan pikkujunnuille paha mieli kun tätit tulee ja vie pallon... Samalla saatais laji paljon suuremmaksi, kun olis oikeen toinen divarikin. HEH
En kyllä ihan äkkiä keksi joukkueita sinne toiseen divariin.
-PeQu
Juulia
26-10-2002, 02:17 PM
Mä en kannata tota, että naiset ja junnut kilpailis samoista mitaleista SM-tasolla. Jos ei omaa sarjaa saada, niin sit ei saada. :waah: Naiset ja junnut voi kyllä tavallisissa turnauksissa pelata samassa sarjassa. Oon Santun :kiss: kanssa samaa mieltä, että naisten kannalta kehittävintä ois pelaa miesten sarjassa. Uusille tytöille kyyti voi kyllä olla liian kovaa. Ite oon ajatellu, että ens kesänä ois kiva pelata miesten SM-sarjassa Merkkareiden naisten joukkueella (johon ei mukaan huolittais yhtään miespuolista).:p :D Kai säännöt sen vielä sallii?
-Juulia :wavey:
(nää hymiöt on kivoja)
The Fly
26-10-2002, 06:44 PM
. Toi Santun ehdorus on hyvä, miltei loistava, kannattaa kehitellä!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.