PDA

View Full Version : senioren

ivette
22-04-2005, 08:36 AM
Voor zover ik weet zijn er in nederland zeker drie senioren teams. Rijnland, Alphen en Groningen. Verder heb ik geruchten gehoord over andere verenigingen die bezig waren een senioren team op te richten. Graag wil ik weten of er behalve de drie boven genoemde clubs nog andere clubs zijn die een senioren team hebben.

groetjes Ivette

nummer6
22-04-2005, 10:33 AM
Bij ons (Michiel de Ruyter) zijn 8(!) senioren elke woensdag avond aan het trainen om een beetje goed te worden. Voorlopig zijn ze alleen van plan om mee te doen met ons eigen toernooitje, misschien zijn ze over te halen om ergens anders mee te doen?

Rolf [GKV]
22-04-2005, 05:08 PM
Bij ons (Michiel de Ruyter) zijn 8(!) senioren elke woensdag avond aan het trainen om een beetje goed te worden. Voorlopig zijn ze alleen van plan om mee te doen met ons eigen toernooitje, misschien zijn ze over te halen om ergens anders mee te doen?

als ze naar hemelvaart komen kunnen ze tegen GKV S en rijnland S spelen.

:wavey:

nummer6
22-04-2005, 05:38 PM
Ik denk dat ze zowiezo niet naar Hemelvaart gaan. Reden 1. ze zijn nog niet goed genoeg, reden 2. ik denk dat ze net als wij zeggen dat heen en weer naar Groningen (!) toch een beetje te gek is voor een dagje.

Rolf [GKV]
23-04-2005, 05:57 AM
Wij rijden wel vaker een paar uur voor 1 dagje :rolleyes:

michielv
26-04-2005, 11:39 AM
Maar jullie zijn misschien ook een beetje (te) gek? ;)

Geintje natuurlijk, maar op zich niet zo heel gek voor mensen die net beginnen. Die willen niet gelijk het halve land door crossen voor een paar wedstrijdjes.

Wat niet wegneemt dat ik het wel ontzettend goed vind van de teams die dat wel (kunnen en willen) doen. Dat dat effe duidelijk is :wavey:

Als er trouwens meer (minstens 4 dacht ik) senioren teams zijn zou je kunnen overwegen een aparte klasse in de competitie op te nemen. Tenzij ze lekker mee kunnen ballen in de jeugdklasse. Dus als MDR senioren nu competitie willen varen... :thumbup:

ErikV
26-04-2005, 01:10 PM
Ik denk dat er met de landelijke competitie misschien wel iets te regelen valt.
Dat er bijvoorbeeld een open jeugdklasse komt waar ook senioren aan mee kunnen doen. De prijzen gaan dan naar de jeugd en de senioren hebben een leuke competitie. (misschien een leuke poll voor de poloërs?)

Seniorenteams moeten net als de jeugd gekoesterd worden. De jeugd is misschien de toekomst maar de senioren kunnen op organisatorisch vlak veel betekenen.

Doei, Erik

Niek
26-04-2005, 01:41 PM
Wanneer ben je eigenlijk officieel een senior ??? Moet ik me al zorgen gaan maken of is dit een vrij criterium waarbij je jezelf als senior benoemd als je niet goed genoeg meer bent en zodoende verder als senior door het polo-leven mag gaan.... Misschien ben ik dan al een heel eind:D

Ik zie nog wel een sterk nederlands seniorenteam ontstaan op die manier... een paar oude knarren van welleer uit LKV(rene, jacques) DKV(martin, rob) en KAPOW(Corno, Ed en Jan) opsnorren en we hebben er weer een potentiele wereldkampioen bij..:D

Om in de termen van BigD te blijven...

Oude knarren ruleren misschien nog wel eens

ErikV
26-04-2005, 01:49 PM
Hier zijn de regels:
3.6 Het eerste jaar waarin een Onder-21 speler mag spelen is het jaar waarin hij/zij 15 wordt en het laatste jaar is het jaar waarin hij/zij 21 wordt.

3.7 Het eerste jaar waarin een Senior speler mag spelen is het jaar waarin hij/zij 35 wordt. Per 5 jaren zijn er leeftijdscategorieën zoals: 35-39, 40-44, 45-49 enz. Het laatste jaar waarin een Senior speler in een categorie mag spelen is het jaar waarin hij/zij jarig is. (Bijvoorbeeld: Eerste groep, van het jaar waarin hij/zij 35 wordt tot en met het jaar waarin hij/zij 39 wordt.)

nummer6
26-04-2005, 02:06 PM
Wat vorig jaar jeugdklasse heette, kun je nu toch gewoon omdopen tot beginnersklasse ? Dan ben je uit het hele probleem van senioren en junioren, tot dat je misschien zoveel teams hebt dat je twee apparte klasses moet inrichten. Ik ga er van uit dat een nationale competitie met wel 4 (!) seniorenteams niet echt uitdagend is.

ralfveltman
26-04-2005, 02:16 PM
het hele fenomeen "jeudklasse" is nu inderdaad een beetje onzin geworden, er deden vorig jaar ook al senioren teams aan mee.
Lijkt mij beter om gewoon 3e (en misschien wel ) 4e klasse te maken.

ErikV
26-04-2005, 03:11 PM
het hele fenomeen "jeudklasse" is nu inderdaad een beetje onzin geworden, er deden vorig jaar ook al senioren teams aan mee.

Ja, goed punt alleen de jeugdklasse is een Nederlands Kampioenschap. Je kan dus Nederlands junioren kampioen worden. Als je gaat strijden in de derde klasse dan kan je dus geen Nederlands kampioen worden (enkel promoveren).

Toch, ben ik eigenlijk ook wel voor een derde klasse. De jeugdteams geven toch aan dat ze de landstitel minder belangrijk vinden . De goeie jeugdteams spelen immers in de tweede klasse.

Een andere opties zou een regio competitie zijn voor de tweede klasse. Dan spelen dus enkel nog de Eerste klasse en de Hoofdklasse nationaal. De regio kampioenen zouden dan moeten worden uitgenodigd voor promotie/degradatie wedstrijden tegen de losers van de eerste klasse.

Dit laatste in een aantrekkelijk jasje steken:
1.Regio 1 weekend tweede klasse
2.Regio 2 weekend tweede klasse + Landelijk weekend voor eerste en hoofdklasse
3.Landelijk weekend eerste en hoofdklasse + promotie en degradatie wedstrijden voor eerste klasse en tweede klasse.

nummer6
26-04-2005, 04:01 PM
wel leuk idee hoor regio titels, maar zijn er genoeg teams daarvoor?

in ieder geval is het wel leuk om een aparte naam te houden voor de jeugdklasse, Nederland is toch tegenstrijdig op dit gebied. Alle andere landen gebruiken immers 1st division i.p.v. ons 'hoofdklasse'.

Ik vind zelf de naam hoofdklasse wel stoer eigenlijk

ErikV
26-04-2005, 09:20 PM
Wat orgineel.... In Duitsland heb je Bundesliga....

Maarja mij lijkt het opsplitsen in twee regio's een goeie optie. Stel je pakt het aantal teams van 2005(tweede+jeugd): 18.
Dan heb je al twee regio's met ieder 9 teams.

Het voordeel is dat de teams maar ook eventuele ouders/supporters/begeleiders minder ver hoeven te reizen.
Verbeterde versie competitie:D :D :
Weekend 1a: ( het liefst bij een startende poloclub met 1 veld)
regio 1 tweede klasse

Weekend 1b: ( het liefst bij een startende poloclub met 1 veld)
regio 2 tweede klasse

Weekend 2a: (2 velden)
regio 1 tweede klasse + eerste klasse

Weekend 2b: (2 velden)
regio 2 tweede klasse + hoofdklasse

Weekend 3:
hoofdklasse

eerste klasse

Promotie/degradatie wedstrijden: eerste regio1 tegen laatste eerste klasse. eerste regio2 tegen enerlaatste eerste klasse
Het is slechts een idee. Brainstormen kan vaak leiden tot creatieve oplossingen:D .

Rolf [GKV]
27-04-2005, 06:12 AM

Dit jaar is het voor senioren teams kennelijk niet toegestaan om mee te spelen in de jeugd klasse. Een aparte jeugd klasse vind ik eigenlijk ook wel goed want er is voor kinderen van 12/13 jaar natuurlijk weinig aan om tegen beginnende teams van mensen van bijv. 20/50 jaar te spelen omdat ze dan gewoon op kracht er uit worden gevaren.

Regio wedstrijden zou wel leuk zijn alleen ik denk dat er nog iets te weinig teams voor zijn. Een 3e klasse erbij zou wel mooi zijn als je ziet hoeveel 2e klasse teams zich nu al hebben ingeschreven en wat een kwaliteitsverschil er toch nog binnen die 13/14 teams zit.

Maarr nu we het er toch over hebben, hoe komt het dat er maar zo weinig inschrijvingen in de jeugd klasse zijn terwijl kanopolo toch aan het groeien is?

ErikV
27-04-2005, 07:15 AM
']Dit jaar is het voor senioren teams kennelijk niet toegestaan om mee te spelen in de jeugd klasse. Een aparte jeugd klasse vind ik eigenlijk ook wel goed want er is voor kinderen van 12/13 jaar natuurlijk weinig aan om tegen beginnende teams van mensen van bijv. 20/50 jaar te spelen omdat ze dan gewoon op kracht er uit worden gevaren.

Regio wedstrijden zou wel leuk zijn alleen ik denk dat er nog iets te weinig teams voor zijn. Een 3e klasse erbij zou wel mooi zijn als je ziet hoeveel 2e klasse teams zich nu al hebben ingeschreven en wat een kwaliteitsverschil er toch nog binnen die 13/14 teams zit.

Maarr nu we het er toch over hebben, hoe komt het dat er maar zo weinig inschrijvingen in de jeugd klasse zijn terwijl kanopolo toch aan het groeien is?

Misschien moet GKV ook net zoveel of meer teams als Odysseus inschrijven:D.
Owja, is kanopolo aan het groeien?? er doen 34 teams mee aan de landelijke competitie vorig jaar waren er dat geloof ik toch 35. Ik denk ook zeker dat dit jaar het aantal deelnemende verenigingen minder is.
Waar zijn KVSO,KV Waterwolven (hadden op pylkwier nog twee teams), Hydronauten(hadden nog als plan zwemvesten te gaan maken) en KV Oisterwijk.

Dus niet echt een groei....
wow, behoorlijk of topic:) .

Rolf [GKV]
27-04-2005, 07:51 AM
Geen idee hoe het met kvso gaat, ze zijn nog wel aan het varen iig alleen volgens mij hebben ze nog nooit met de competitie mee gedaan.

Ons 2e jeugd team, GKV E, vergelijkbaar met oddy E doet volgens mij dit jaar nog niet mee aan de competitie. De senioren varen volgens mij niet mee omdat ze niet in de jeugd klasse mogen varen.

Bij ons groeit de polo groep in ieder geval wel, we zitten nu rond de 45 mensen en het worden nog steeds meer.

ivette
27-04-2005, 10:47 AM
Vorig jaar was het senioren team van Rijnland de enige in de jeugdklasse competitie. Ik heb het voor dit jaar gevraagd maar het was toch echt de bedoeling dat het een jeugdklasse zou blijven. Wat lastig is aan een senioren klasse is dat de senioren teams die nu ontstaan bijna geen polo ervaring hebben en zal het niveau dus laag zijn, maar als daar teams van oudpoloers bij gaan komen wordt het niveau verschil erg groot.

De behoefte aan wedstrijden tegen junioren of senioren is voornamelijk om eens tegen een team te spelen dat van vergelijkbaar (beginners) niveau is. In de tweede klasse zijn te weinig van die teams te vinden. Dus misschien als we genoeg senioren/ beginners teams hebben kunnen we bij de bond aanvragen of er een mogelijkheid bestaat voor een 3e klasse.

Dus vooral doorgaan met het werven van nieuwe mensen en laat leeftijd geen probleem vormen. Hoe meer gelijk gezinden hoe groter de kans wordt op een senioren klasse of 3e klasse

groetjes Ivette

nummer6
27-04-2005, 11:08 AM
Bij onze vereniging is volgens mij wel sprake van een behoorlijke groei. Vorig jaar was er maar een team, nu 2 permanente teams en 2 beginnende teams

michielv
27-04-2005, 11:11 AM
Het voordeel is dat de teams maar ook eventuele ouders/supporters/begeleiders minder ver hoeven te reizen.

Wanneer je gaat opdelen in 2 regio's hou je nog steeds grote delen over en dikke kans dat je dan alsnog in Helmond of Den Haag oid uitkomt om de wedstrijden te spelen. Dan maakt het op zich dus niet zo veel uit of dat wedstrijden per regio zijn of landelijk. De GKV moet nog steeds een takke-eind rijden ;) .

Een derde klasse (internationaal Div 4) zou wat dat betreft denk ik meer kans van slagen hebben. Bij gebrek aan voldoende senioren teams hou je dan de mogelijkheid open om ook andere teams (jeugd, volwassenen onder de 35 enz.) toe te laten. Zeker weten doe ik het niet maar het lijkt me dat veel senioren teams ontstaan uit ouders van jeugd dus ik zou dan in ieder geval de beide klasses gezamelijk hun wedstrijden laten spelen. Dikke kans dat teams anders afhaken.

Over niveauverschil tussen teams van oud(e)poloers en de onervaren seniorenteams: dat is een beetje risico van het vak. Aan de andere kant denk ik dat een team zoals Niek dat voorstelde (met toppers van weleer) geen zin hebben om in een derde klasse te spelen en al snel in ieder geval in de eerste klasse mee willen doen.

In ieder geval mag ik wel meedoen: dit jaar bereik ik die magische grens van senior :thumbup:

ErikV
27-04-2005, 11:16 AM
Jep ik ben nu ook voor een derde klasse invoering.

Nu alleen nog afwachten of zich er in 2006 genoeg teams inschrijven.

Dus werf en creeër zoveel mogelijk teams:) .

ralfveltman
27-04-2005, 11:20 AM
']Een aparte jeugd klasse vind ik eigenlijk ook wel goed want er is voor kinderen van 12/13 jaar natuurlijk weinig aan om tegen beginnende teams van mensen van bijv. 20/50 jaar te spelen omdat ze dan gewoon op kracht er uit worden gevaren.

Jeugd klasse is officieel tot en met 18 jaar. Ik denk niet dat er een verschil is of 12-jarigen er op kracht uit worden gevaren door iemand van 50 of iemand van 17-18.
jeudkampioen van nederland slaat eigenlijk nergens op omdat de wat betere spelers en teams van -18 geen jeugdklasse varen.
Daar komt nog eens bij dat er dit jaar erg veel tweede klasse is en erg weinig jeugdklasse bij de LC, waarbij het niveau van de minderen in de tweede klasse echt niet veel verschilt met de beteren in de jeugdklasse.
Dan kan je het beter op nivaeu indelen; een derde klasse dus

ErikV
27-04-2005, 11:29 AM
Als ik er denk dan zal ik het idee aan de LC organisatie voorleggen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer ze in 2006 een derde klasse willen invoeren dat dan de 2005 ranking geld als maatstaaf voor de indeling.
Dus alles onder de acht wordt dan derde klasse.

Iddeen voorleggen kan nooit kwaad:) . Maar wellicht hebben ze zelf een betere oplossing.

Tot nu toe ben ik in ieder geval tevreden met de landelijke competitie:) .

michielv
27-04-2005, 02:41 PM
Jeugd klasse is officieel tot en met 18 jaar. Ik denk niet dat er een verschil is of 12-jarigen er op kracht uit worden gevaren door iemand van 50 of iemand van 17-18.

Nou, het voelt een stuk minder lullig wanneer je als 12-jarige door een 18-jarige weggespeeld wordt. Als je tegenstander bij wijze van spreken je opa had kunnen zijn baal je toch wel als een stekker :D

Maar het is in geen van beide gevallen leuk, een wedstrijd moeten varen waar je geen schijn van kans maakt.

Misschien is het wat om bij voldoende belangstelling voor een 3e klasse nu al op basis van de ranking van 2004 + de belangstellende teams (senioren ed.) een 3e klasse in de LC op te nemen? Hierbij zou dan aan de teams die vorig jaar onderaan in de 2e klasse zijn geeindigd gevraagd kunnen worden in welke klasse ze uit willen komen. Dikke kans dat die teams echt wel realistisch genoeg zijn om te weten of ze dit jaar in de 2e klasse een beetje uit de verf gaan komen of niet.

Heel erge breedtesport-gedachte: "Je zou zelfs kunnen overwegen om een 2e klasse team met te weinig vaste spelers (wel 4) een plaats in de 3e klasse aan te bieden, eventueel zonder podiumplaats."

ErikV
27-04-2005, 02:51 PM
Heel erge breedtesport-gedachte: "Je zou zelfs kunnen overwegen om een 2e klasse team met te weinig vaste spelers (wel 4) een plaats in de 3e klasse aan te bieden, eventueel zonder podiumplaats."

Daar ben ik het dan mee oneens. Opzich ben ik wel altijd voor een deelnemers poule geweest. dat je je als individu kan inschrijven en dat je dan bericht krijgt wanneer er voldoende mensen zijn om een team te vormen.

Rolf [GKV]
27-04-2005, 02:58 PM
jeudkampioen van nederland slaat eigenlijk nergens op omdat de wat betere spelers en teams van -18 geen jeugdklasse varen.
Daar komt nog eens bij dat er dit jaar erg veel tweede klasse is en erg weinig jeugdklasse bij de LC, waarbij het niveau van de minderen in de tweede klasse echt niet veel verschilt met de beteren in de jeugdklasse.
Dan kan je het beter op nivaeu indelen; een derde klasse dus

Ons jeugd team gaat dit jaar zo als het er nu uit ziet ook nog jeugd klasse spelen omdat ze in de 2e klasse er gewoon (ook door teams van mindere kwaliteit) worden uitgevaren, zie ons resultaat op Helmond maar :o.
Wat versta je onder niveau? Als je bijv. arjen en jouke van ons jeugd team ziet, die varen technisch beter dan 90% van de 2e klasse spelers alleen omdat ze een keer zo licht zijn kunnen ze toch nog weinig in brengen man op man.

Misschien is het een idee om de -18 grens te verlagen naar -16? Of het systeem van onze oost buren in te voeren.

ErikV
27-04-2005, 03:13 PM
Welk systeem van die oost buren?

Rolf [GKV]
27-04-2005, 03:17 PM
Welk systeem van die oost buren?

Op leeftijd bedoel ik; zoals in duitsland, schuler, jugend, junioren en weet ik veel wat voor leeftijd klasse's ze allemaal hebben.

ThomasMaij
27-04-2005, 04:00 PM
Daar heb je niet genoeg teams voor in nederland.. of wou je zeggen dat je het leuk vind om in een klasse te varen met 3 of 2 teams?

michielv
28-04-2005, 06:21 AM
Daar ben ik het dan mee oneens. Opzich ben ik wel altijd voor een deelnemers poule geweest. dat je je als individu kan inschrijven en dat je dan bericht krijgt wanneer er voldoende mensen zijn om een team te vormen.

Dat hebben we in het verleden ook eens gehad maar die ene speler die hierop reageerde heeft uiteindelijk maar een plek bij Trekvogels gevonden.

Die poule was trouwens in de vorm van een overzicht bij de NKB zodat incomplete teams ook konden kijken of er misschien spelers waren die een team zochten.

Over jeugdspelers die in de jeugdklasse varen omdat ze nog niet groot en sterk genoeg zijn: Jeugd wil zeggen onder de 18 (in Nederland), niet beginner. Ik denk dat het best goed is om ook wat betere jeugdspelers/teams te hebben zodat het niveau bij de jeugd ook hoger blijft en het niet alleen maar gekrabbel/gekluns is.

Dat wil niet zeggen dat je onder de 18 niet in de 2e klasse zou mogen varen alleen is het natuurlijk geen verplichting om na 1 jaar jeugdklasse naar de 2e klasse te gaan.

nummer6
28-04-2005, 08:03 AM
Er wordt nu veel gesproken over jeugdklasse, wat ik zelf vervelender vind is dat er 13(!) deelnemende 2e klasse teams meedoen aan de landelijke competitie. Natuurlijk is het leuk als er veel animo is maar moet er niet aan een derde klasse worden gedacht ? Dan kan je gewoon het systeem van promoveren/degraderen onveranderd laten alleen met nog een extra klasse. Ook het niveau verschil in de tweede klasse is heel groot, dat is jammer. Is het geen idee om na dit jaar de bovenste 8 ? in de tweede klasse te laten en alles wat daaronder eindigt in een derde klasse te zetten. Dan is er in deze poule ook meer spanning, de nummer 8 degradeerd en de nummer 7 moet promotie/degradatie duel spelen

Het is maar een idee

Rolf [GKV]
28-04-2005, 09:29 AM
Na dit jaar lijkt dat me wel een goed idee maar ik heb er ook geen problemen mee om zoals nu 6 dagen 4 wedstrijdjes per dag te spelen:)
Het is natuurlijk wel zo dat beginnende amitieuze teams of teams die weer beginnen na een tijdje niet te hebben gespeelt wel een jaar in een klasse van lager niveau moeten spelen dan ze eigenlijk kunnen.
Als voorbeeld trekvogels die vorig jaar promoveerden en het jaar daarvoor uit de jeugd promoveerden, het zou zonde zijn geweest als die nog een extra jaar 3e klasse zouden hebben moeten spelen omdat de 2e klasse al vol zit.

Misschien is het ook een idee om twee 2e klasse poules van 8 teams elk te maken?

:wavey:

nummer6
28-04-2005, 09:58 AM
Ook een goed idee, een nadeel, wie zorgt dat de poules eerlijk zijn verdeelt?

michielv
28-04-2005, 11:11 AM
Ook een goed idee, een nadeel, wie zorgt dat de poules eerlijk zijn verdeelt?

Met 2 poules hou je het probleem van de ongelijke niveaus. Wanneer je de beste en minder goede helft verdeeld krijg je aan het eind (als er tenminste kruisfinales ed. komen) een ongelijke strijd, anders hou je tijdens de poule wedstrijden de ongelijkheid.

Dan lijkt me een 3e klasse eerlijker en leuker.

Het lijkt me dat een team wat inmiddels gepromoveerd is gewoon in de nieuwe klasse (dus in het geval van Trekvogels de eerste klasse, toch?) uit moet komen. Zo'n team heeft bewezen de beste te kunnen zijn van alle 2e klasse teams, ongeacht of daar nou een paar zwakkere teams tussen zaten of niet.

Een andere optie zou kunnen zijn een aantal betere teams uit de 2e klasse in de 1e klasse onder te brengen (zodat daar ook meer teams in komen). Dit zou dan kunnen door de nummers 1 en 2 te laten promoveren en de nummers 3 en 4 promotie/degradatie te laten spelen (tegen de nummer laatst en een-na-laatst uit de 1e klasse). Eenzelfde constructie is een aantal jaren geleden gedaan om de hoofdklasse weer wat uit te breiden. Natuurlijk kun je niet alteveel teams overhevelen maar als een aantal 2e klasse teams dusdanig serieus is dat ze ervoor zouden willen gaan is het een mogelijkheid.

Rolf [GKV]
28-04-2005, 01:36 PM
Een andere optie zou kunnen zijn een aantal betere teams uit de 2e klasse in de 1e klasse onder te brengen (zodat daar ook meer teams in komen). Dit zou dan kunnen door de nummers 1 en 2 te laten promoveren en de nummers 3 en 4 promotie/degradatie te laten spelen (tegen de nummer laatst en een-na-laatst uit de 1e klasse). Eenzelfde constructie is een aantal jaren geleden gedaan om de hoofdklasse weer wat uit te breiden. Natuurlijk kun je niet alteveel teams overhevelen maar als een aantal 2e klasse teams dusdanig serieus is dat ze ervoor zouden willen gaan is het een mogelijkheid.

Lijkt me ook wel een goed idee, volgens mij zijn er zit jaar zeker wel 4 teams met de amibitie om te promoveren in de 2e klasse.