View Full Version : Junioritoimintakysely kaikille poolomelontaseuroille.
Mikä on seurasi nuorison tilanne (alle 18v.). Listaa vain aktiivien määrä (ei siis sellaisia, jotka käyvät "kerran vuodessa").
Miten kehittäisit nuorisotyötä? Konkreettisia ehdotuksia.
Tiedätkö tuttavapiiristäsi jonkun nuorisotyöhön innostustao maavan henkilön? Ei tarvitse olla lajitietoinen. Olisitko itse kiinnostunut esimerkiksi vetämään kanootiliitton poolojuniorileiriä yhtenä vetäjänä?
Jos et halua vastata tähän foorumiin, niin laita vastauksesi sähköpostilla osoitteeseen: Kari Hellström aquapro.suomi@sci.fi, tai Jari Seppälä jari.seppala@iki.fi. Sähköpostivastaukset käsitellään luottamuksellisesti, joten sano mitä ajattelet.
Jari
The Fly
19-08-2002, 07:05 PM
No KaMellahan junnuikäisiä pelaajia on sellaset 6kpl. Yksi joukkueellinen siis on kasassa..
Noita kehittämisideoita ei oikein löydy. Tässä juuri kummaksuttiinkin miesten SM 2/2 turnauksen jälkeen sitä, että esim. viikonloppuna rannassa pyöri paljon kiinnostuneita pikkujunnuja, jotka kyselivät paljon lajista ja joukkueista, mutta jotka kuitenkaan eivät ilmannu poolomelontakouluun. Mistä tämä siis voisi johtua?!:( :confused:
Kyselijöitä riittää, mutta loppuun asti (lajin pariin) kiinnostus ei kuitenkaan riitä...?!:confused:
-at:silly:
Tampereen vihuri
Juniori ikäisiä pooloilijoita: 6kpl joukkueen verran
Lyhyesti :
Työtä Työtä Työtä
Mitään tulosta ei tehdä hetkessä, tulokset ovat nähtävissä vuosien päässä.
Ehkä kaikkein tärkeintä juniorityössä kuitenkin on että yhdessä on hauskaa. Kun porukka viihtyy, kaikki ovat tasa-arvoisia, ihmiset tuntevat olonsa tärkeäksi osaksi porukkaa..
Lisäksi tulee muistaa kynnys tulla uuteen porukkaa, tiedätte hyvin miltä tuntuu mennä uuteen yhteisöön jossa kaikki tuntee toisensa... sinä olet ainoa uusi hahmo....
Keskustelkaa, pohtikaa, miettikää, asettukaa nuoren asemaan.....
Kukaan ei tee asioita teidän puolesta!
T:Risto Lehikoinen
Vihuri
Selvennykseksi: kysely ei ole omani, vaan SKaL poolojaoston virallinen tiedustelu asiasta.
- Jari
Samba
20-08-2002, 12:28 PM
Tarkoitus on siis ilmeisesti kerätä hyviä/toimivia ideoita tai jo käytännössä hyväksi todettuja juttuja. Uskoisin että myös metsään menneistä yrityksistä voimme kaikki oppia jotain uutta.
Uskoisinkin että Tampereen Vihurilla voisi olla paljonkin opetettavaa muille seuroille, koska heidän juniorityönsä lajin parissa on saanut monta uutta kasvoa kentille asti ja siis sanomattakin on siis selvää että tämä vaatii paljon työtä.
Kaikki asiaan liittyvä on siis tärkeää, myös ne itsestään selvät ja vähäpätöiset asiat!!!
-Samba
:wavey:
Laura
21-08-2002, 08:49 AM
Juups. Elikkä paljon sitä ihan alun nuorisotyötä tehneenä...
Elikkä ne nuoret houkutellaan ensin melomaan ja sitten erikoistetaan johonkin tiettyyn lajiin!
Tästä on hyvänä esimerkkinä KaMe, jossa nuoret tuodaan mukaan melontaan alkeismelontakouluista. Suurin määrä nuoria ja lapsia saadaan innostumaan porukkaan mukaan mielestäni retkimelonnalla. Siis varmasti jokainen pitää vaikka siitä, että lähdetään leppoisasti meloskelemaan ja paistetaan sitten makkarat perillä. :)
Sitten jos ajatellaan, että poolo on kontaktilaji niin se paras ikä aloittaa olisi varmaa n. 13. Siis aikaisemminhan totta toki saa aloittaa, mutta harva jaksaa kun Suomessa ei ole tällä hetkellä sarjaa, jossa nuo pienemmät voisivat pelata vertaistensa kanssa.
Ratamelonta on erittäin hyvä laji poolon kannalta, sillä nuo pienet 10 - 13-vuotiaat voivat hyvin osallistua kilpailuihin, kun siellä pienemmälläkin koolla pärjää. Koska ratamelonta on "teräsmiesten ja -naisten" laji, vain harvat jatkavat sitä vanhempina. Niimpä nuo lopettaneet ovat täydellistä materiaalia meille pooloilijoille. ;) Jos ajattelee KaMe:a niin suuri osa on entisiä ratamelojia, allekirjoittanut mukaan lukien.
Kannatankin siis, että muutkin seurat (en ole varma moniko seura pitää alkeismelontakouluja nuorille ja lapsille) järjestävät alkeismelontakouluja, joissa aluksi keskitytään retkiin, jotta nuoret jäävät "koukkuun" ja VASTA sitten aletaan erikoistaa heitä.
Tiedän, että KaMessa on viimeaikoina kärsinyt tuo retkimelonta. Siis turhaa koitetaan erikoistaa suoraan ja valita parhaat päältä, kun kokemus kertoo, että ne hiljaiset joita ei välttämättä aluksi huomaa ovat niitä lahjakkaimpia.
Ja samalla tuosta nuorisotyöstä hyötyisi myös ratamelonta. Siis kun junioreja on paljon niin sieltä varmasti löytyy niitä hyviä ratamelojiakin. Tässä taas otan esimerkiksi KaMe:n siis meillä on Suomen parhaimmistoa molemmissa lajeissa. :cool:
Jotta jaksaisitte lukea loppuun jatkan seuraavassa. :)
-Annina
Laura
21-08-2002, 09:10 AM
Elikkä se suuri ongelma, mistä vetäjiä...
No, se miksi minun mielestäni vetäjiä on vaikea löytää on se, että tuo juniorityö on kovin rasittavaa, kun sen tekee yksin.
Hyvänä esimerkkinä voin mainita itseni. Siis vedin KaMe:ssa melontakouluja monta kesää ja sain monta junnua mukaan. Ylpeänä voin sanoa taas olleeni vetämässä melontakoulua KaMe:n nykyisille "mestari"-junioreille niin rata- kuin poolopuolellakin.
Sitten kun olin saanut pienen kipinän puhallettua siirsin vastuun seuraavalle. Ripa alkoi vetää junnujoukkuetta. Ripan jälkeen tuli Janne. Sitten homma hiipui ja pojat jäivät ilman vetäjää.
Tuo melontakoulujen vetäminen oli mielettömän mukavaa, mutta se vei kaiken ajan. siis aina, kun oli rannassa piti hymyillä ja ettiä varusteita ja opastaa. Koskaan ei oikein saanut itse nauttia siitä omasta harrastuksesta. Varmasti KaMe:n silloiset työt allekirjoittavat sen raivon, mikä tuli siinä vaiheessa, kun siirryttiin halliin siis aika jaettiin puoliksi ja naiset treenas sitten pikkujunnujen kanssa... :rolleyes: :) Joo. Tuntu sillon, että siitä juniorityöstä rankaistiin...
Ja koska seuralla ei ole (ainakaan Kangasalla, Tampereella kyllä jossain, ainakin Pirkkamelojilla) ei ole varaa maksaa vetäjille palkkaa tuo täyspäiväinen vapaaehtoistyö päättyi osaltani rahanpuutteeseen ja väsymykseen, kun en jaksanut enää uhrata koko elämääni.
Samat oireet oli nähtävissä myös Ripalla ja Jannella. Siis ei riitä, että junnuja vedetään vaikka 2 kertaa viikossa kerralla 1,5 tuntia, koska sitten aikaa menee vielä suunnitteluun, vanhempien informoimiseen jne...
Miten sitten suoriutua tuosta. Ehkä suurin virhe näin jälkeenpäin ajateltuna oli se, että toimimme kaikki peräjälkeen YKSIN.
Siis jos vaikka olisimme toimineet yhdessä samaanaikaan niin homma ei olisi mennyt niin, että ensin minä poltan itseni loppuun, sitten muut.
Lohjan MeVä on keksinyt mahtavan asian, eli vetäjän ei tarvitse olla pelaaja.
Juniorityössä kannattaisi koota porukka. Vaikka 3 henkeä ja sopia sitten, että vedetään yhdessä. se voisi ratkaista monta ongelmaa.
Siis pettymykset, kun porukka ei sitten enää jatkakkaan tuntuu paljon pienemmältä kun on yhdessä. Esimerkkinä Kajakin junnut, joita tyttöporukalla vedettiin. siis nuo pojat kerkisivät olla mukana kesällä, mutta eivät enää näin koulun ja muiden harrastusten alettua. Ensikesää odotellaan. ;)
Joo, mutta toivottavasti saitte nyt jotain selvää mun miljoonista ajatuksista, jotka koittaa purkautua ulos... :) Siis lyhyesti retkimelontaa ja ratamelontaa pienille junnuille ja sitten ryhmä vetään, ettei polteta itteemme loppuun!
-Annina
PS. Syy miks ei suoraan 13-vuotiaita on se, että mä en ainakaan oo keksiny tapaa saada teinejä osallistuun... :)
Kertokaa jos keksitte.
Laura
21-08-2002, 03:36 PM
Kertokaapa miten teidän seurassa ihan oikeesti tehdään juniorityötä. Onko teillä useampi kuin yksi vetäjä? Kuinka usein tapaatte, miten olette yhteydessä vanhempiin yms.? Jos vaikka saataisiin uusia ideoita.
Teettekö yhteistyötä muiden lajien edustajien kanssa?
-am
Pikkarainen
23-08-2002, 06:39 AM
Meillä Vihurissa on junioreiden tilanne ollut kaksijakoinen. Talvikaudella meillä on nuorille oma hallivuoro lauantaina 17.30-18.45. Tällä vuorolla on tehty kaikenlaista vesileikkiä melontakalustolla että ilman ja välillä harjoiteltu myös melomista. Tässä illassa on ollut yleensä aina vähintään 10 nuorta. Näihin en laske noita "junnuja" meidän pooloa joukkeesta, vaan he ovat 10-14 vuotiaita aloittelijoita. Kesän aikana muutama lapsi on löytänyt melonnasta säännöllisen harrastuksen, paljolti siksi, että perhe on siinä kovasti tukemassa. Eli kysymykseen mikä on juniori tilanne täytyy vastata laveasti 10 - 20, ja he ovat ns. yleismelojia eli poolo on mukana yhtenä kiinnostavana lajina.
Konkreettiset ehdotukset on vähissä, mutta me yritämme jatkaa, jos vain resursseja on, tätä pelkästään nuorille varattua talven halliaikaa.
Kesärytmiksemme on muodostumassa arkinen melontapäivystys ja pari melontakoulua: Kesällä meillä on joka arkipäivä omalla vajalla ilmainen melonnanohjaus uimataitoisille koululaisille klo 12-15. siellä on käynyt noista talven junnuista vain alle puolet ja ovat olleetkin aika aktiivisia. Melontakoulumme 2 kpl (yht 10 oppilasta) ovat olleet viikon ajalle kootut ryhmät 2 h/pvä. Kaikki lisäideat kuten tämä poololeiriajatus otetaan innollavastaan ja ollaan mahdollisuuksien mukaan mukana. Epäilen että meiltä voisi löytyä mukaan jonkinlaisella panoksella 1-2 vetäjää. Minä saattaisin olla niistä mukana yhtenä.
t. Jyrki P
Laura
28-08-2002, 08:42 AM
Jos muutkin innostuu pitään melontakouluja...
Niin Kangasalla kesässä n. 50 nuorta käy melontakoulun. Saavutus on mielestäni mahtava, koska kysessä on kuitenkin vain kunta...
Mutta osallistujia saadaan joka kevät pidettävillä rekrytoinneilla. Tarjoamme kouluille mahdollisuuden melontaan. Siis soittelemme ja kyselemme halukkaita. Nykyään homma on melko helppoa, kun koulut on tehneet kanssamme yhteistyötä useamman vuoden, joten opettajat tietävät mihin oppilaitaan tuovat ja pystyvät myös auttamaan meitä.
Rekrytoinneista emme ota maksua kouluilta vaan saamme tuloja sitten melontakouluista. Jokainen melontakouluun tulija, kun maksaa kurssista ja samalla liittyy KaMe:n jäseneksi.
Alle 10-vuotiaille emme melontaa vedä, koska melontakouluissamme alaikäraja on 10. Mutta siis 3.luokkalaisista ylöspäin ala-asteelaiset ovat erittäin innolla mukana. Yläasteelaisia sitten onkin taas huomattavasti hankalampi saada osallistumaan. Joskus kyllä heitäkin.
Rekrytointi suoritetaan joko Vesaniemessä tai joskus myös muissa Kangasalan uimarannoissa. Siis jos koulu sijaitsee juuri jonkun uimarannan läheisyydessä on opettajille helppoa tuoda oppilaat sinne. Järjestelemällä onnistuu esim. että kyseisestä koulusta tullaan melomaan samana päivänä.
Kovin montaa kanoottia ei kerralla rekrytointiin oteta, koska tuuli, kylmä vesi keväällä yms. luonnon asiat tekevät suuren ryhmän valvomisen vaaralliseksi. Vetäjiä on ryhmälle (1.luokka) vähintään 2 ja luokan oma opettaja. Yleensä mukanamme on 2 retkikanoottia, 1 kaksikko (joka helpottaa ainakin pelkäävien kynnystä mennä kokeilemaan) ja 2 pooloa, joista toinen on yleensä "pelastuskanootti". Siis jos joku ei pääsekkään rantaan voi ohjaaja mennä auttamaan tai vaikka hinaamaan.
Rekrytointi aloitetaan melontasulkeisilla, eli miten se mela pyörii, mikä on ote, miten noustaan kanoottiin yms. Sitten kokeillaan. Kokeilijoille kannattaa olla varavaatteet eli kun koululle tarjotaan niin kannattaa opettajalle sanoa, että vaihtovaatteet mukaan varmuuden vuoksi. Kyllä niitä joskus sattuu kaatumisia, varsinkin, kun pojat alkaa pelleileen poololla... :)
Sitten kokeilun jälkeen kaikille jaetaan melontakoulun esitteet. Joskus opettajat jakavat ne vasta luokissa.
Melontakoulua mainostamme myös paikallislehdessämme Kangasalan Sanomissa.
ITSE MELONTAKOULUSTA:
Niin, melontakoulumme 2 kpl kesässä muuten järjestetään arkisin aamulla klo 10-12 ja yleensä tuo n. 25 osallistujaa per kurssi jaetaan vielä 2 ryhmään, jolloin osa meloo 12-14. Näin ohjaajat saavat paremmin kontaktia nuoriin ja kalustokin riittää paremmin.
Melontakoulu aloitetaan aina alkuveryttelyllä eli pelaillaan pelejä ja juostaan ja touhutaan maalla. Sitten melotaan. Melontakoulu kestää 2 viikkoa ja ensimmäisellä viikolla tuskin päästään melomaan kovinkaan kauas, kun hitaimman mukaan edetään. Ensimmäisellä kerralla kokeillaan, rekrytoinnin tyyliin, 2. kerralla on yleensä uintia eli kaikki laitetaan kaatumaan, jotta traumoja ei syntyisi, jos kaatuu vahingossa jälkeenpäin. Sitten melotaan jonnekkin päämäärään viikon loppuina päivinä. 2. viikolla erikoistutaan eli kokeillaan ratamelontakisoja ja pelataan pooloa yhtenä päivänä. Yleensä poolopäivänä olemme myös kokeilleen c-kanoottia. Yhtenä päivänä on yleensä käyty Ukkijärvellä, joka on pikkulampi, jonne kannetaan pieni matka kanootteja eli elämys sekin. :) Viimeinen päivä kurssista menee "retkeen" eli melotaan yht. n. 5 km ja käydään uimassa Huutijärven uimarannalla. Ja tutustutaan Vääksynojaan (pikkujoki).
MELONTAKOULUN JÄLKEEN:
Melontakoulun jälkeen eivät nuoret kuitenkaan yleensä tule yksin melomaan (eihän heillä ole edes avainta vajaan), joten ohjaajan pitää motivoida heitä senkin jälkeen. Kerran viikossa riittää mainiosti yhteistä retkeä ja yleensä nuoria alkaa sitten näkyä rannalla enemmän ja pikkuhiljaa he menevät myös yksin melomaan.
Hyvä keino saada esim. pooloporukkaan on meillä ollut "lättyretki" Nilskiin. Eli melotaan pooloilijoitten kanssa saunomaan Nilskiin, jolloin tuttavat melontapiirissä lisääntyvät ja mukaan on helpompi tulla.
Juups. Mutta junnuja tarvitaan lisää!!! Mä ainakin oon kaavaillu taas ens kesänä tehä asialle jotain ja ehkä jo aiemminkin (kun nyt Essenistä selvitään).... :)
-Annina
Et oo Ansku harkinnu et kirjoittaisit jonkun romaanin... samalle se tossa varmaan menis.
The Fly
28-08-2002, 08:42 PM
:thumbup: Joop, mä kanssa ajattelin jotain samantyylistä...Tai...sit voisin tehdä sulle synttärilahjat: Tulostaa noi ja lyödä kovien kansien väliin....:p :p :p :thumbup: läppä!:rolleyes: hah
Tuosta junioritoiminnasta meidän seurassa.
Tällä hetkellä junioreita on tasan 0 kappaletta. Talvella palloiluvuorolla on käynyt muutamia pelaajien lapsia ja heitä me nyt seuraavaksi yritämme houkutella myös melontareeneihin.
Itse olen päättänyt että, jos ensi kesänä työtilanteeni olisi vakiintuneempi kun tänä vuonne eli tietäisi itsekkin milloin on töissä, niin voisi sitten suunnitella pitävänsä jonkinlaista melonta tai poolokoulua Kaukajärvellä. Tosin se vaatisi kyllä joltakin muultakin kiinnostusta kyseiseen asiaan eli yksin en kyllä jaksa ruveta hoommaa hoitamaan vaan kaveria tarvitaan.
Katsotaan nyt mitä tapahtuu.
Elina K.
Kajak
tsemppiä vaan Elina...olis aika hienoo jos saatais kajakillekin junnujoukkue...tai siis alle 18v junnujoukkue :p
Mun mielestä toi idea jonka joku irlantilainen väläytti, että maalit olis junnuille alempana oli aika hyvä. Meillä vihurissa sitä onkin mietitty jo, koska meidän maaleissa saa sen maalikehyksen kätevästi kääntyyn alas (vaikea selittää), Joten pienetkin jaksaa heittää maaliin ja maalivahti voi yrittää jopa torjua käsillä!!
Leo
The Fly
30-08-2002, 07:42 AM
Niin, no joo, olishan toi ihan pätevä idea, mutta entäs ne seurat, joilla on kiinteät maalit...Pitäisköös sitten rakentaa kaksi paria maaleja, pikku-junnuille ja muille?
Tai sitten turnauksissa...Ei se välttämättä toimis, että treeneissä pikkuset on pallotellut mataliin maaleihin ja sitten kun he tulevat intoa täynnä turnaukseen, maalit ovatkin ylhäällä....No joo....kehitellään...
The Fly
Joskus kun olen yrittänyt melontakouluissa organisoida pientä poolontynkää junnuille on se kaatunut siihen tosiasiaan, että vain harvat alle 12-vuotiaat jaksaa kunnolla heittää kanootista pallon maaliin ja vaikka jaksaiskin, täytyy niiden mennä aivan maalin lähelle.
Joten eihän pelistä tule mitään :(
:thumbdown
Eli pointtina noissa "junnumaaleissa" olis se, että pienetkin junnut vois keskenään kokeilla pelata kanoottipooloa esim. melonta kouluissa.
Kärpänen ymmärsi ton mun idean muutenkin vähän väärin.
Tarkoitus ei missään nimessä olisi rakentaa suomeen mitään alle 12-vuotiaiden liigaa, (jolloin joka seura joutuisi tekeen itseleen matalammat maalit) koska ei ole realistista alkaa näillä resursseilla panostaan noin nuoriin (alle 12-v)
ps. hätätilanteessa voi melontakouluissa pistää vaikka hulahula- renkaan roikuun "maalina" :D
Toivottavasti edes joku ymmärsi mun pointin
Leo
Juulia
31-08-2002, 07:53 PM
Toi Leksan idea matalammista maaleista kuulostaa tosi hyvältä. Meillä se käytännön toteutus vaatii kyllä hieman pohdintaa. Pikkujunnut vois vaan ihan paikallisella tasolla pelailla pooloa matalampiin maaleihin ja sit kun ne alkaa jaksaa heittää korkeemmallekin, nii sit niitä vois alkaa käyttää turnauksissa.
Juulia
Unregistered
01-09-2002, 02:50 PM
Ja miks ei perustettas alle 12-vuotiaiden sarjaa?!?!!! :)
Siis silleenhän me saatais porukkaa enemmän isompiin junnuihinkin. Mietin vaan Saksaa, jossa yks juuri 14 vuotta täyttäny tyttö anto mulle kunnolla turpiin pelikentällä... Siis eihän sitä saanu kiinni millään ja heittikin niin pirun hyvin. Ei meinaan ollu ihan juuri alottanu vaan se pointti oli just se, et se oli jo pienestä pitäen pelannu.
Ja jos pienten kans pelaa isoilla maaleilla niin sen vetäjän pitää toimia tosiaan hyvänä pelinrakentajana. Eli kuljettaa palloo ja syöttää juuri oikeílle käsiin. Ja siis onhan se peli tosi erilaista kun isompien ja jo kauemmin pelanneiden, mutta mitäs se haittaa? Ehkä Leo:n katsantokanta on liian miehinen... :p
Noita pieniä on meinaa paljon helpompi saada mukaan, kun isompia teini-ikäsiä. Hyvä taktiikka on esim. vaikka koulun "iltapäiväkerhon" vetäminen. Tota mä oon ajatellu koittaa kun tuun Saksasta jos mulla viä sillon intoo riittää.
Joo, mut vähän mä oon ylpee, et noilla romaaneillani oon saanu muitakin mukaan tähän tärkeeseen keskusteluun. ;) Ja tosi kiva kuulla vastauksia muilta!!! Jatketaan keskustelua.
PS. Yhden parannuksen pienille tuo varmaan se suunniteltu pienemmän kanootin muotti. (Kuulin et poolojaostossa oli asiasta keskusteltu).
-Annina
maa kutsuu anniinaa. :)
Mun mieletä suomalaisen kanoottipoolon suurin ongelma paljastuu kun katsotaan kuinka monta joukkuetta osallistui meripooloon (6 joukkuetta)
Eli kanoottipooloa kilpaa harrastavia seuroja on aivan liian vähän.
U-18 sarjassa viimevuonna taisi olla s/m ;) kisoissa vain 5 joukkuetta
Onko realistista tässä vaihessa alkaa suunnitteleen U-12 sarjaa, vai käyttää sekin aika(jota kuluisi paljon) kanoottipoolon suosion levittämisessä suomessa, että saatais suomeen taas joskus 2- divisioonaa , ja mahd. paljon seuroja mukaan
Tietysti olis hienoa saada alle 12-v junnuja aloittaan kanoottipoolo, mutta kovin monella seuralla ei olis resursseja siihen työmäärään, tuskin olis meillä vihurissakaan
Korostan että edellä mainittu on vain minun mielipiteeni kanoottipoolon kehittämisestä ja siitä saa olla eri mieltä kuten anniina varmaan on.
Eli perustakaa vaan U-12 sarja , mutta itse mielummin organisoisin uusia miestenjoukkueita, että kanoottipoolo leviää myös muihin seuroihin.
:thumbup:
Leo
Laura
01-09-2002, 07:37 PM
Ja milläköhän herra Leo meinaa saada niitä joukkueita tekemättä juniorityötä????:rolleyes: :)
Siis en tosiaan usko, että meijän laji koskaan tulee suureks, jos noita junnuja ei saada mukaan. No, siitä me tietysti voidaan olla eri mieltä. Mutta ihmettelen vaan, että miten voit luulla tollasta. Siis onko olemassa muka joku laji, joka olis tunnettu ilman juniorityötä? Jossa olis harrastajia, jotka tulee mukaan vasta isoina? Ei ainakaan mulle tuu mieleen.
Mitenkäs se mainos (olikohan joku spar tai vastaava joka tuki nuorisotyötä, joka ostoksesta pennillä) meni "vain prosentti heistä pääsee huipulle"... Siis jos ajatellaan että me halutaan pärjätä niin meijän pitää hommata materiaalia siis lisää pelaajia.
Ja vaikka saatais lisää seuroja ja sitä kautta SM-sarjaa isommaks niin eihän se auta jos on vastassa Saksalaiset karpaasit, jotka TODELLA alkaa pieninä vihreinä miehinä (ja naisina) ja jotka oikeesti pelaa alle 14-v sarjaa.
Esim Kajak. Niillä on se niitten 2. joukkue kehittyny mielettömästi ja ne ens kesänä varmaa päihittää sen vanhemman joukkueen. Ja niistä osa saattaa nousta maajoukkueeseen ja tulla Suomen kaavassa tosi hyviks, mutta päihittääkö ne ne ulkomaalaiset karpaasit, jotka on alottanu poolon 10-vuotiaana.... TUSKIN.... :)
Mun tarkotus ei oo mitenkään moittia sua henkilökohtasesti Leo, siis musta sä oot yks positiivisista tapauksista, teethän sä sitä juniorityötä vaikka et taida siihen kauheesti uskoo... Vai? :)
Ja sit jos ajatellaan niin onhan niitä yksittäisiä junnujoukkueita ollu, mut kuka jaksaa tulla pelaan tietäen, että vastustajat on 5 vuotta vanhempia ja sua puol metriä pidempiä? Kokemusta on... :)
Mutta sun ajatus uusista seuroista oli hyvä. Mä oon miettiny Pirkanmaan seuroja, joita on tullu uusia, et pitäs mennä tutustuttaan pooloo niihin. Ja sit pitäs kannustaa esim. noita pohjosen seuroja mukaan, ettei homma loppuis niissä ja et ne pysyis kehityksessä mukana. Siis esim. nyt tää linjapuolustus.
Ja jos ajatellaan, et kaikki seurat, joista nyt oli SM-turnauksessa osallistujia, hommais yhden junnujoukkueen niin niitä junnuja olis jo pirusti!!! :) Sit kun otettas mukaan nää aikuisiällä mukaan tulevat niin määrä lisääntys taas.
Mut jostain se on alotettava ja musta toi, et koitetaan saada aikuisia ja uusia seuroja on tosi paljon hitaampi menetelmä, kun se et alettas oikeesti hankkiin junnuja. Tietty, jos sitä alettais tekeen niin kai sekin auttas. Mutta mä ainakin teen mielummin töitä junnujen kans. Siis ei se aikuisryhmille melonnan (poolon) vetäminen meinaan helppoo oo. Pienet kuuntelee paljon paremmin. :)
-Annina
The Fly
01-09-2002, 07:40 PM
*Ansku leijuu 20cm penkin yläpuolella hymy korvissa* :p :D
*tipahtaa*:D :p (tipahtaakos??):p
Oon Leksan kanssa samoilla linjoilla ton lajin kehittämisen kannalta. Onko todella järkeä ruveta pygäilemään 12-vuotiaille junnusarjaa, kun kerran miestensarjassakin suosio on aikasen hiljaista...
Todellakin, pikku-juunnejen sarjaa tärkeämpi asia olisi saada seurat, joissa pooloa spelaillaan, mukaan myös turnauksiin. Yksi konkreettinen toimintamalli olisi "polkaista käyntiin" projektin tapainen, jonka myötä pyritäisiin saamaan Mansepooloon ainakin X määrä "uusia" joukkueita.
...tarvittaisiin siis vain työryhmä toteuttamaan projektia....:confused: :eek: :)
Laura
01-09-2002, 07:43 PM
Luin ton Leon jutun uudelleen ja huomasin, et nyt käsitin sen erilailla... :)
Siis sä taisit tarkottaa, et pidettäs junnut kaikki samassa sarjassa??
Joo, toisaalta kyllä, mut ehkä mä haen takaa just sitä, et jos kaikki seurat alkas tekeen sitä junnu(lapsi) työtä nyt niin voitas tehä niille oma sarja, ettei niitten tarttis pelata ylivoimasen isoja ihmisiä vastaan.
Ja onhan se turhauttavaa tehä sitä junnutyötä yksin. Siis vaikka saisin joukkueen niin ketä vastaan se pelais? Junnumaajoukkuelaisia? Olis varmaan tosi kivaa peliä niille (vaikka olis jo 15-vuotiaitakin!)
Joo, mut mä haaveilen. Jos löytys ees 3 jotka haaveilee samasta nii se vois onnistua... :) Eli lähdetkö kans pilviin, pois tästä maailmasta? :) :) :)
-Annina
Laura
01-09-2002, 07:47 PM
Joo, kyllä varmasti tipahdan, jos te ette auta mua pysyyn siä....
*hymyilee suupielet korvissa 1/2 m penkin yläpuolella leijuen* :)
-Annina
The Fly
01-09-2002, 08:03 PM
:thumbup: :thumbup: :thumbup: ansku!:thumbup:
"Joo, toisaalta kyllä, mut ehkä mä haen takaa just sitä, et jos kaikki seurat alkas tekeen sitä junnu(lapsi) työtä nyt niin voitas tehä niille oma sarja, ettei niitten tarttis pelata ylivoimasen isoja ihmisiä vastaan."
Niin, tällaista sarjaahan kutsutaan junnu-sarjaksi. :)
Mutta, todellakin paikallaan olisi jälleen uuden sukupolven pooloilijat. (ainakin puolikkaan sukupolven). Omilta pikku-junnu ajoilta muista (11-vuotiaana) kuinka oli mahtavaa lähteä turnausmatkoille kokeilemaan, josko tällä kertaa voitettaisiin MeVä tai IsMe( tai ne hurjat Kotkan pojat) :p sekä pystyttäisiiinkö pelaamaan paremmin KaMen tai Merkkareiden isoja junnuja vastaan...
Niin, tuolloin junnujoukkueita oli useampi, eikä ongelmaa koitunut edes maalien korkeudesta, sillä suurinosa junnuista oli suunnilleen samoilla viivoilla...
>kehitellään....
eli lyhyesti mun mielipide (taas kerran).
Tällä hetkellä ei ole ajankohtaista panostaa tohon pikkujunnusarjan kehittelyyn...vasta kun saadaan enemmän seuroja ja joukkueita mukaan voidaan alkaa miettiä vielä nuorempien muksujen saamista mukaan tähän lajiin, koska silloin olis enempi resursseja.
Toisaalta jos tarpeeks monella seuralla olis nyt noita pikkujunnuja voitais niille järjestää kokeiluluontonen turnaus talvella.
Meiltä vihurissa ainakin pitäis saada haalittua noista ratamelojista & muista joukkue.
Leo
The Fly
02-09-2002, 08:02 PM
Niin, no niitä resursseja junnujoukkueisiin kin on, mihin ne nyt olisivat hävinneet...(?)Tosin itsekkin pidän tärkeämpänä saada ensin yleisellä tasolla "hiljaisetkin" seurat mukaan aktiiviseen(?) toimintaan...
...
Mitä tarkoitetaan junnujoukkueella? Siis sellaisia, jotka eivät ennen ole aktiivisesti pelanneet pooloa....?
...(Leksalle (sekä muille alle about 4 vuotta spelanneille) tähdennykseksi. Sillon joskus muinoin:D oli olemassa jokseekin aktiivinen turnaussysteemi läpi vuoden. Oli useita yhteisiä turnauksia, joissa oli junnu -sekä miestensarja ja myös turnauksia, joissa oli vain toinen sarja....:o
jatketaan...
:thumbup:
Mä oon enemmän samoilla linjoilla Anskun kanssa. Mun mielestä juniorityö on kaiken A ja O. Eihän mekään olis varmaan koskaan alotettu pelaamista ilman seuran juniorityötä.
Eihän siitä oo mitään hyötyy, jos kerätään uusia joukkueita mukaan toimintaan, mut omat joukkueet sit kuihtuu pelaajapulan takia pois. Eli omankin seuran tulevaisuuden eteen tarvii tehdä töitä.
Niin et Ansku mä voin tulla sun kanssa leijumaan pilviin :silly:
Elina
Pikkarainen
03-09-2002, 06:27 AM
Mielestäni on hienoa, jos nuoret melojat (pikkujunnut/lapset/nassikat...) voisivat ensiksikin saada omassa seurassaan harjoitusaikaa ja innokkaan ohjaajan. Varsinkin talven hallivuoroilla on melko luontevaa pelailla välillä pooloa niidenkin kesken, jotka ovat suuntautuneet melonnassa (tai yleensä urheilussa) johonkin muuhun lajiin.
Matseja ei ole pakko pelata sarjana tai edes turnauksena, yksittäiset ystäyysottelut jommankumman harjoitusvuorolla voisivat ajaa Flyn ja Leon kaipaamaa asiaa eli tuoda kummasti säpinää treenaamiseen.
:) Jyrki P
Samba
03-09-2002, 06:48 AM
Kyse näyttää olevan klassisesta ongelmasta, kumpi oli ensin muna vai kana...
Junioreita saadaan mukaan mikäli he näkevät vanhempien tekevän sitä ensin, siis mitä isot edellä sitä pienet perässä...
Siis mikäli uusia seuroja halutaan mukaan, työtä junnu pelaajien kanssa on vaikea aloittaa, jos seurassa ei ole ennästään vanhoja pelaajia.
Toisaalta vanhoja pelaajia ei tule elleivät ne ensin ole uusia.
Tämä ei koske ainoastaan uusia seuroja.
Mikäli hienossa seurassa ei ole tarpeeksi pelaajia (yli 1 joukkue) on junnutyön alkuun saaminen varmasti entistä hankalampaa, muttei todistetusti mahdotonta.
No, mielestäni tarvitsemme siis lisää gonia ja junnuja.
-Samba
The Fly
03-09-2002, 08:26 AM
Jep, toi Pikkaraisen idea noista ystävyysotteluista oli ihan oivallinen. Tai, onhan niistä aihna välillä puhutta ja satunnaisesti myöskin toteutettu..(Kamen ja Kajakin välillä)......tavoitetta tulevalle talvelle...
Kokonaisuudessaan olen Samban kanssa suurinpiirten samoilla linjoilla....
the Fly
Vihuri vois varmaan järjestää alle 12-v joukkueille turnauksen talvella.
Meiltä kyllä tulee joukkue tai pari. (joka osittain johtuu hyvistä uimahallivuoroista)
ps. olen edelleenkin sitä mieltä että alle 12- vuotiaat ovat liian nuoria aloittaan poolon suomessa. Tolla resurssien puutteella tarkoitan esimerkiksi talven uimahallivuoroja.
Leo
:thumbdown
Laura
03-09-2002, 08:23 PM
Joo, p... kun tota halliaikaa on niin vähän. Ja meillä viä ties mihin aikaan ja ties kuinka KALLISTA... :(
Mutta kuten edellä totesin se, miks puhun alle 13-vuotiaista on se, että niitä oikeesti saa melko helpolla mukaan touhuileen, mutta sit ne isommat nuoret on hankalia. Ja siis jos ajatellaan et saadaan vaikka 6 alle 13-vuotiasta mukaan niin varmasti joku jatkaa sit viä isompanakin. Jatkohan Aarnekin siitä pikkujunnusta. ;) Ok, tosi moni tipahti pois, mutta jos ajatellaan, et sit seuraavana vuonna olis tajuttu tehä heti uus joukkue...
Mutta sit jos ajattelen alle 13-vuotiaita ja vähän siitäkin ylöspäin niin sehän on ihan sama mitä urheilua ne harrastaa. Siis jos vaan koordinaatio kehittyy vaikka koripalloo pelaamalla niin sehän on jo hyvä. Siitä on sit helppo jatkaa poolon kans. Ja siis ei musta niitten junnujen ois pakko ees pelata talvella. Siis jos vaikka nyt alkais vetään jotain kerhoo niin ois ihan ok, jos ne melois ekan kerran vasta kesällä (ens vuonna). Siis oon vetäny aiemminkin tollasia tyyppejä, jotka on yleisesti kertonu harrastavansa melontaa, vaikka itseasiassa on ollu mukana vasta talven sisäpelivuoroilla. :)
Mutta hei. Täähän on jo hyvä, jos ainakin muutamassa seurassa tehtäs junnuja niin ne vois sit pelata ees keskenään. Jos vaikka tää Pirkanmaan ulkopuolinen Suomikin innostus... ;) :p
-Annina
Unregistered
04-09-2002, 07:03 AM
Originally posted by Laura
Joo, p... kun tota halliaikaa on niin vähän. Ja meillä viä ties mihin aikaan ja ties kuinka KALLISTA... :(
Niinpä!Tosi monella meidän alottaneista, mutta lopettaneista pikkusista, lopetuksen syynä oli epäinhimilliset harjoitusajat!Ei kovinkaan monen vanhemmat ole valmiita herätä kyytimään lastaan sunnuntai aamuna seitsemältä Pyynikille....
Jatkohan Aarnekin siitä pikkujunnusta. ;)
Joop, näin pääsi käymään, mutta nythän on taas junnujutut jees...tai ainakin paremmin vähään aikaan...
-Annina
Jep, se on kyllä totta, että monelle riittää jo siinä porukassa spelailu, oli se laji mikä hyvänsä...Ainaskin ite muistan, että aivan yhtä kivaa oli lähteä höntsäileen koulun saliin porukalla, kuin lähteä sunnuntaisin vesitreeneihin....
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.