View Full Version : Utveckling ?????
Unregistered
28-07-2003, 02:44 PM
Hur kan man ta ut ett landslag på bara en tävling ????
Eller har man redan på förhand utsett laget ????
För att höja standarden på det svenska landslaget måste fler uttagningsmöjligheter ges till de spelare som försöker ta en plats i landslaget !!!
Man kan nominera x antal (exvis 10 st/landslag) ej namngivna spelare till landslagen och sedan fram till mars - april hålla uttagningstävlingar tester och efter det spika landslaget !
Som läget är nu så är flera presumtiva landslagsspelare redan utestängda pga olika anledningar !!
Skall landslaget endast bestå av välbärgade Uungmör/ungkarlar som både har råd och tid att jaga pengar för att finansiera sin egen plats i landslaget !!!
Tänk om och börja arbeta långsiktigt genom att bilda en grupp som jobbar för att få ihop pengar till landslagen och ha sedan rättvisa uttagningar av icke jäviga personer !
På detta sätt som ni håller på med nu så får vi ingen konkurrens bland landets polospelare vilket betyder att man eventuellt på kort sikt når medelmåttiga resultat men på lång sikt når man inga resultat alls.
Alla vill väl att sporten skall utvecklas i landet !!
Göran Mörtberg
beijersten
28-07-2003, 04:33 PM
Hej!
Först några frågor:
Vilket/vilka landslag till vilket år menar du att detta gäller för?
Vilka är dessa "presumtiva landslagsspelare" som du menar redan är utestängda från landslaget och vilka är de olika anledningarna?
Vilka är de "välbärgade Uungmör/ungkarlar" som du menar finns i landslaget idag?
Vilka i uttagningskommittén anser du vara "jäviga personer"?
Med sådana kraftiga uttallanden bör Du nog precisera Dig lite mera och inte komma med generella påhopp som dessa i Ditt inlägg.
Om det gäller årets landslag så har dessa baserats på två olika uttagningsturneringar på två skilda geografiska ställen i landet. Dessa offentliggjordes i god tid innan turneringarna och spelare som inte kunde få ihop lag från sina egna klubbar kunde tex spela med andra klubbars andra-lag eller dyl.
Angående att man måste ha tid och råd att finansiera sitt landslagsdeltagande själv så är det helt enkelt den bistra sanningen med dagens ekonomiska situation.
För övrigt får Du mer än gärna leda den gruppen som "jobbar för att få ihop pengar till landslagen" om Du känner att Du har tid och energi att lägga ner all tid och allt arbete detta kräver, utan att vara säker på att själv lyckas ta en plats i laget.
Till sist tror jag inte det är någon inom kanotpolosporten som inte skulle se att vi främjar utvecklingen inom sporten.
Med vänlig hälsning
Caroline Beijersten
StiL Kanot, Luleå
Hejsan Göran,
Intressanta argument du har för att inte ha uttagning tidigt i år inför kommande mycket viktiga VM turnering. Det är nämligen liknande argument som jag har för ATT ta ut laget tidigt.
1) Alla oavsett ekonomiska förutsättningar ska ha möjlighet att vara med i laget. Detta kan vi lyckas med om vi tar ut laget tidigt och direkt startar med att skaffa sponsorer.
2) För att ha möjlighet att träna ihop laget för ett bra resultat måste vi kunna samlas flera gånger redan under hösten. Jag kan väl vara den enda i damlaget som kan kallas välbärgad med någon ungmö är jag inte (snart 40 år och gift). För att kunna samlas dessa gånger är det viktigt att vi planerar i tid så kostnaden för resorna kan minimeras.
I damlaget är det 5 klubbar (med Soizick som blev skadad var det 6) representerade och vi jobbar hela tiden med att försöka öka intresset för nya spelare. Eventuellt har vi lyckats med några till. Under turneringen i Järfälla i februari hade vi med alla tjejer som överhuvudtaget ville spela. Jag känner mig anklagad av ditt inlägg och med all den tiden jag lagt ned på att ragga tjejer till sporten känns det ganska trist. Jag hoppas och tror att de tjejer jag under året varit i kontakt med känner sig uppmuntrade och inte avvisade.
Jag hjälpte också till en del med att försöka skaffa en tränare till laget för att få det hela seriöst. Under turneringarna vi har deltagit i under året har vi testat lite olika varianter och jag tycker att vårt resultat blivit mycket bra. Jag tror att alla tjejer i laget är mycket nöjda och jag hoppas och tror att det inte finns några tjejer som känner sig utanför eller känner att de inte har chansen att ta sig in i laget. Här finns nu i så fall ett ypperlig tillfälle att tycka till.
Det kommer ju att vara nya regler inför kommande VM turneringar och det gäller för lagen att hamna bland de 16 bästa för att vara kvalificerade till kommande VM. Damlaget hamnade på en 18 plats med kort samträning 2002. Med en vettig framförhållning inför 2004 kan vi definitivt komma bland de 16 bästa. Detta tycker jag måste vara damlagets mål för att kunna utvecklas internationellt.
Kan också i detta sammanhang påpeka att alla klubbar i Sverige hade chansen att delta på den utmärkta coach utbildningen som ICF höll i Falun. Jag tycker det var tråkigt att inte fler klubbar/människor såg denna utomordentliga möjlighet för utveckling av sporten och även klubbutveckling.
Hälsningar
Eva Lindmark, spelare i damlaget 2003 (men också mycket intresserad av en framtida utveckling av damkanotpolon i Sverige)
Jimbo
28-07-2003, 05:00 PM
Jag håller med dig på några punkter Göran.
Vi vill alla att sporten ska utvecklas i landet, och ämnet du berör är viktigt att diskutera!
Däremot tror jag inte att någon kan klandras för dagens situation. Du skriver *På detta sätt som ni håller på med nu så får vi ingen konkurrens...*, jag skulle gärna vilja veta vilka 'ni' är? Alla verkar vänta på att denne 'någon' reder upp situationen, istället för att komma med något kreativt själv.
Du föreslår att en grupp personer ska jobba för att få ihop pengar till landslaget så alla har en chans att få spela, oavsett ekonomisk status.
Visst, jag applåderar tanken, men än så länge har det inte haglat av erbjudanden, och det lär det knappast göra i framtiden heller.
Vad som är än viktigare, är att VM i Japan går redan i Juli 2004. Så innan dess är det nog omöjligt att lösa problemet på något annat sätt än att låta de uttagna spelarna lösa den ekonomiska biten själv, 'välbärgade ungmör/ungkarlar' eller ej.
Angående de 'jäviga' uttagningarna tror jag hela polosverige skulle se fram emot förslag på vem/vilka som har kompetens nog att ta ut ett lag och samtidigt vara helt opartisk!
Vidare håller jag med om att det är lite konstigt att basera landslagsuttagningen på endast en tävling. (Som jag försår det kan det dock vara aktuellt med en alternativ uttagning för de intresserade som missar SM)
Som alternativ skulle 5-6 spelare kunna tas ut under SM, och 2-3 'wild cards' skulle kunna sparas i syfte att låta uppkommande spelare få chansen att utvecklas fram till Japan, samt testas ytterligare.
Personligen skulle jag nog ha större chans att ta en plats i laget genom detta system, men det skulle kanske skada laget som helhet då det blir svårt att få trygghet hos spelarna, att spela ihop laget fram till VM samt att motivera de nominerade spelarna till att spendera väldigt mycket tid och pengar på träningsturneringar etc. då de inte vet om de i slutändan får spela eller ej.
Slutsat: En seriös Japan-satsning måste dra igång snarast möjligt, alltså måste även uttagningen av spelare göras så snart som möjligt. Inga ansatser har, så vitt jag vet, gjorts för att lösa problemet till dags datum. Det vore då naivt att vänta med uttagningen och hoppas att problemet löser sig!
Rent generellt bör framtida uttagningsformer redas ut, men inför VM 2004 blir det svårt att hinna lösa detta på ett tillfredsställande sätt.
Vågar jag föreslå att en halv dag under SM ägnas åt just denna diskussion?
//Jimmy Mehlstrand - Fast förankrad i singelträsket, men definitivt inte välbärgad!
Unregistered
28-07-2003, 08:02 PM
Kul synpunkter, men jag håller inte riktigt med om alla.
Du säger att landslaget bara togs ut under en turnering. Vad jag vet så var det två uttagningsturneringar. Ena var RM i Borlänge och den andra var under en turnering i Luleå. Jag kan däremot tänka mig att det sätts ett slutgiltigt datum istället för två turneringar. Det kommer ju att bli ungefär samma sak men då kan ju tex novembercupen i Järfälla också vara en uttagningsturnering.
Jag tror inte att laget är utsett från början. Om du tror att vissa spelare favoriseras pga klubbtillhörighet så fanns det uttagningsrepresentanter från fem olika klubbar så jag tror nog att alla som ville vara med var med i diskussionen vid uttagningen.
Visst, jag kan hålla med om ditt resonemang med att nominera spelare. Det skulle nog fungera om man hade sponsorer som betalade och det fanns folk som skötte allt runt omkring mästerskapet (boende, transport mm). Nu är det så att laget själv får ordna allt och har man ett systemet att truppen inte tas ut förrän ett par månader innan, så är nog inte alla lika villiga att ordna allt det praktiska.
Vilka spelare är det som är utestängda från landslaget?
Du säger också att laget består av välbärgade ungmör/ungkarlar. Jag anser att de flesta i lagen inte är välbärgade. Flera är tex studenter.
Visst vill alla att sporten skall utvecklas i landet och det vore jättebra med en grupp som jobbade med att hitta sponsorer och allt annat praktiskt runt lagen men vem vill lägga ner den tiden...
Jag tycker att vi gjort det bästa som går och jag är nöjd med hur det ser ut.
// Jenny Ericsson (Varken välbärgad eller ungmö)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.