PDA

View Full Version : Trainings oefeningen

paul_s
06-03-2003, 12:51 PM
Hallo,

Naar aanleiding van de jeugdpolo thread bedacht ik me dat het leuk is als iedereen leuke trainings oefeningen die zij gebruiken op dit forum zetten zodat anderen die ook kunnen gebruiken.

Een serie oefeningen die wij gebruiken zijn de '6 meter' oefeningen.

1.
Als warming up: Met zijn allen kriskras rondvaren in het 6 meter gebied, 10 keer in de handen overgooien en daarna een schot op doel. De nadruk ligt op snel en zuiver overspelen.
Als variatie kun je bv. op een moment met zijn allen versnellen.

2.
2 teams maken van 2, 3 of 4 spelers. Als er een oneven aantal is kan er een vaste keeper zijn. Kriskras rondvaren in het 6 meter gebied en naar iedereen overgooien.
Na 1 minuut roept iemand hard 'YO' (of iets anders) dan wordt er man op man gespeeld. Er wordt gespeeld tot er is gescoord op 1 doel (je hebt beide hetzelfde doel). Je mag pas scoren als alle spelers van jouw team de bal hebben aangeraakt en er is minimaal 2 keer overgegooid.
Als variatie kun je ook op het verre doel als doel nemen ipv het doel dichtbij.

Een andere serie oefeningen zijn de counter oefeningen:
2 teams maken (oneven aantal -> 1 groter team). Allemaal (omgekeerd) op de achterlijn liggen. 1 Gooit de bal een eind het veld op en roept daarna 'YO'. Dan proberen beide teams in het verre doel te scoren. Ben je klaar, dan doe je hetzelfde de andere kant op.
Variaties: 1 team en allemaal samenwerken (volgens patroontje).

Ik hoop dat anderen hier wat aan hebben en dat ik jullie oefeningetjes kan gaan uitproberen.

Groeten
Paul Snijders (gkv)

Captain
11-03-2003, 05:37 PM
Piranha

Als je als trainer in het water ligt en vele malen sterker bent als je team kan je het volgende doen.

De trainer heeft de bal en het team probeert deze af te pakken. Zo het is 1 tegen de rest. Als zij de bal hebben probeert de trainer de bal af te pakken.

Hierbij train je:
-samen spel
-de makkelijke weg te kiezen ( dus ze gooien niet over je heen, maar naar de genen die vrij lig
-het team te laten nadenken hoe ze dit het besten kunnen aan pakken

Om het makkelijker te maken voor de trainer meent deze een medespeler. En dan is het 2 tegen de rest.

Dit is wel een oefening, waarbij als ze een oplossing gevonden hebben het heel moeilijk voor de trainer wordt om nog te winnen.

Veel succes er mee

Kris

michielv
12-03-2003, 06:40 AM
*grinnik* Naarmate een jeugdteam ouder en beter wordt is daar ook de lol snel af :D

Momenteel hebben we bij Natsec wat zieken & mensen die aan het verhuizen zijn enzo dus we trainen met te weinig mensen.

Daarom dus maar een hoop man op man & een variant op het spel van Kris (Rijnland?) waarbij 1 speler de bal van 2 spelers af probeert te pakken. Heeftie de bal, begint het spelletje opnieuw, in totaal 5 minuten. Daarna een nieuwe verdeling maken.

Kajakske
12-03-2003, 07:46 AM
Opwarming

1 speler de bal, hij is de tikker :p
Al de rest mag rondvaren op het veld, tikker moet bal tegen het lichaam gooien (afweren met paddel mag) waarna de persoon ook tikker word (ze zijn dan met 2 en kunnen passen) ... enz tot iedereen getikt is :p

Per 2, neus tegen neus gaan liggen, paddel naast elkaar. In snel tempo naar elkaar gooien, maar zorgen dat (met behulp van de handen) de kajaks telkens neus aan neus blijven liggen (dit wordt vrij lastig na een tijdje).

scroll
12-03-2003, 08:02 PM
Kajakske ik heb die eerste oef al gepost bij de jeugdtraining.
Is dan ook vooral een jeugdoefening die wij ook gebruiken op onze zondag training. Ge hebt die oefening dus afgekeken van osn :d

greets Pieter

jelle
12-03-2003, 08:50 PM
oh nee.......

De Belgische vete's bereiken het Nederlandse forum.

Als je zo trots bent op je oefeningen moet je er maar © .....
ach Whatever......

Robski Aitken
23-10-2003, 06:27 AM
Hallo Iedereen (Belgen ook natuurlijk!! )

Ik ben nu in Rusland bezig als "traniner" voor een club team die meer wou weten over poloen.

Zoals je mischien zou kunnen voorstellen, is het soms mooielijk dat ik niet perfect russisch spreek, (en nederlands, dat weet ik ;-)), en zij weinig Engels. DUS.... Ik heb geprobeert om een beetje uittezoeken hoe Flash werkt.

Ik hebb een paar oeffeningen in flash gemaakt (er komen nog meer, minstens 10 in totaal!!).

CLICK HIER (www.rapwebsolutions.nl/rob/canoe_training_exercises.htm)

Reacties zijn altijd welcome!

Rob. :hump:

ErikV
23-10-2003, 12:06 PM
Als er nog meer komen dan wordt het wel interessant!

Ga zo door!

ThomasMaij
23-10-2003, 02:26 PM
ziet er leuk uit,

zou je bij de eerste wat meer uitleg kunnen posten (mag ook in engels) zodat ik het ook snap :p :withstp:

Rolf [GKV]
23-10-2003, 07:11 PM
dat dacht ik nu ook, ik zit een half uur naar de eerste te kijken en snap er nog steeds weinig van haha :)

Robski Aitken
24-10-2003, 05:46 AM
Hoi allemaal,

Ik zal wat meer uitleg erbij zetten. Paul (Snijders-GKV-) zei dat hij ook wel een uitleg in NL erbij wil schrijven.

I'm on it.

Rob.

Mr. Bungle
24-10-2003, 12:28 PM
Prachtig gedaan, proficiat

Ook al aan aanvalstrategiën gedacht?

Robski Aitken
24-10-2003, 12:33 PM
Jazeker (de hypotheker)...

Dat was eingelijk mijn idee. Alleen wist ik nie hoe flash werkten, dus wou ik met iets "simpler" beginnen.

Maar nu kan ik de theory van aanvallen prima ilustriren en animeren.

Maar dat komt later denk ik... (volgende week, of over 2 weken ofzo...).

bedankt voor je feedback!

Rob. :lepr:

scroll
24-10-2003, 01:29 PM
Na de oefening misschien kanopolo het spel???
Ik bedoel dan het flash game hé.

Zijn er al mensen die dat geprobeerd hebben?
Kvind die oef allesinds vre plezant
GReets Pietr

Rolf [GKV]
24-10-2003, 01:35 PM
het hele spel :bgrinhat: dat word wat :p

scroll
24-10-2003, 01:59 PM
Kheb wel een kleine opmerking.
Bij de laatste oef staan er 6 meter lijnen aangeduid.
Is het niet handiger om 1 van de lijnen er een doellijn van te maken en te oefenen op wisselen. (en dan tot aan he tmidden te varen)
Misschien maar stom idtje hoor maar vorig jaar in een op een of ander tornooi in belgië heeft duitsland in de finale een wisselfout gemaakt. (ik vermoed in hazewinkel)
En ook voor jeugd/beginners is het geen slecht id om te letten op de wissels.

GReets Pieter

ErikV
24-10-2003, 03:53 PM
Ik vind dat flash gebeuren ook wel leuk. Makkelijker zou zijn als je gewoon echte mensen filmt. Dus met een videocamera/digitaal fotocamera een oefenings-shot maakt en deze op het internet zet.

Helaas heb ik geen videocamera/digitaal fotocamera. :twocents: :(

een kanopolo spel zou ook leerzaam zijn!