PDA

View Full Version : Jeugdpolo

BigD
28-02-2003, 03:11 PM
Hoi,

dit jaar willen we bij mijn vereniging (Zwetplassers) beginnen met 1 avond in de week jeugdpolo (leeftijd 10-15). Ik heb zitten nadenken over geschikte oefenstof maar vind het moeilijk, als het alleen spelen is en op doeltje gooien gaat dat denk ik snel vervelen en ze leren niets van de (team)sport. Polo oefeningen vermomd als groepsspelletjes, zoals tikkertje, lummelen, etc. lijkt me geschikter maar echt verder kom ik niet. Ik ben dus op zoek naar leuke en afwisselende spel / oefeningen. Wat zijn de ervaringen van andere verenigingen die met jeugd werken?

Alvast bedankt,
Dennis van den Heuvel

marsipulami
28-02-2003, 03:40 PM
Erwin is bezig met een trainersworkshop. Misschien is dat wat voor jou. Je zou hem hier meer over kunnen vragen eroos@xs4all.nl
marsha

scroll
28-02-2003, 04:09 PM
IK ga proberen enkel jeugd dignen uit te leggen (wel vooral voor de allerjongste)

1.

Ge verdelt de groep in 2 groepen en geeft iedereen van de groep nen nummer (zodat in elke groep er een nummer 1,2,3... is)
ge legt elke ploeg aan zijndoellijn en ge roept nene nummer en smijt de bal.
Die 2 spurten naar het midden en moeten den bal in EIGEN doel krijgen.
Na enkele minuten roep je nog nummers. zo bouw je op tot je bijna de volldig de ploeg hebt.

Doelstelling:
samen spelen als er meerdere nummers gezegt worden.
snelheid
balgevoel

2.
Jagerbal

je begnt met 1 tikker die moet op de boot smijten met een bal. die word mee tikker. Je mag de bal met de peddel afschermen zodat je er niet aan betn.
Je speelt tot iedereen getikt is. en dus iedereen tikker geworden is.
De tikkers moet dus proberen om samen te speeln en zo snel mogelijk iedreen tikken.
(dus goed passen tussende tikers)

Doelstelling
snelheid:weggaan van de bal
samenspel: de tikkers leren samen spelen
leren mikke:op de boot smijten

Noot: J ekan ook (eventueel bij eingen training als opwarming) alleen op het lichaam smijten zodat de oefening moeilijker word.

3.

Je geeft iedereen een nummer (misschein best wel indeelen in groepjes van 4 of 5)
1 speelt naar 2, 2naar 3.....
als 1 naar 2 speelt mogen nummers 3,4,5 de bal proberen afpakken. eens de bal gepasd of afgepakt word er verder gespeeld. (stel dat 3 naar 4 smijte en 5 onderschept mooet 5 naar 1 spelen)

Doelstellinge

samenspellen.
goed passen
bal onderschepping

4.

Tienbal.
je verdeelt je groep iin 2 groepen.
Elke ploeg meot proberen 10 passen te geven bes top en afgebakend terein.
Bal in het water=> bal afgeven

Ik vind ook dat je elke training moet afsluiten met ene matchken, want dat is hetgeen wat die gasten het liefst doen. (tenzij dan urn aan een stuk)
Steek er dan enkele 'specialekes' in.
iedereen de bal aan raken tijdens eenpas=1 punt
scoren na balcontact door iedereen 2punten
GEwoon scoren 1 punt

Probeer ook telkens evenwichtige groepen in te delen. dit is altijd zeer moeiljk. zeker bij jeugd. 1 beter speler kan de hele situatie reden.
Probeer afwisseling te bregen in de groepen.

Ik hoop dat er ook wat nieuwe digen tussen zaten. als er nog iden moeten zijn ik zal er eens op denken. (dit is zeker niet alles wat in mijn kopje zit. maar ik ga proberen om er nog meer op papier te zetten. Wie wil mail ik zen dan wel even door)

Greets Pieter

michielv
28-02-2003, 08:06 PM
Hi Pieter,

Ziet er leuk uit. Voor zover ik weet was het de bedoeling het materiaal van de trainersworkshop op de BKPC website te zetten dus wie weet kunnen deze oefeningen er ook een plaatjse krijgen?

ErikV
24-03-2003, 02:35 PM
Hoi ik heb een jaar jeugdtrainingen gegeven aan leeftijd 9-13 jaar.
tips:
-Ik heb toen met verlaagde doelen gewerkt, dit is voor de beginners makkelijker en het maakt het spel wat dynamischer.
- verschillende balsoorten
- zorg ervoor dat er ook een paar gezamenlijke neven activiteiten zijn. Zodat de wat mindere spelers ook een keer uitblinken of gelijk voelen.

Een echte tip is:
Zorg ervoor dat steeds een vaarder na de training een oefening voor de volgende week bedenkt.

voordeel:
- ze doen fanatieker mee, en ze voelen zich betrokken bij het geheel.
- ze komen ook elke week terug

nadeel:
- ze kunnen ook een slechte oefening bedenken. Probeer deze slechte oefening dan een beetje aan te passen.

Owja denk aan veiligheid. Ze slaan elkaar nogal makkelijk op de hand.

Verder zou ik zorgen dat de instroom van nieuwe spelers makkelijk verloopt. Bij de jeugd heb je vaak veel niveau verschil. Zorg ervoor dat dit opgevangen wordt.

doei,
Erik Veenje
poloër in winterstop (totdat het bestuur weer 100% achter kanopolo staat)
kv :viking:

antonio
24-03-2003, 05:27 PM
hey erik vaar jij eigenlijk wel mee met ons toernooi???

Grts, Antonio
Helmvaarders :wavey:

michielv
12-05-2003, 08:41 AM
Hoi allemaal,

Voor degenen die er zaterdag niet bij waren: het was erg leuk en de komst van Meridian met twee teams maakte het nog een bijzonder toernooitje ook.

Als het goed is komen de foto's tzt op de website te staan: http://www.kanoclubzeeland.nl/polo/index.htm

Als het hemelvaart toernooi ook zo verloopt wordt dat wederom een breedtesport knaller :barbell: