View Full Version : Damehold
Søren Bojer
11-04-2007, 04:40 PM
Hej
Vi her i Århus er nysgerrige på hvilke og hvor mange damehold, som melder sig til Danmarksturneríngen i år:rolleyes:
Vi har nemlig meldt et hold til med nogle gæve piger, men dog lidt grønne endnu:cool: (jeg har sagt til dem, at de vil få nogle gode kampe).
Hilsen Søren Bojer
Guest
20-04-2007, 11:43 AM
Hej Søren,
Det er ikke meget respons du har fået :-) SR stiller med et damehold i DT.
Held og lykke til de århusianske damer !
Mvh.
Simon N. Bach
Skovshoved.
SanneJ
20-04-2007, 02:49 PM
Vi i Kbh stiller med 2 damehold og mon ikke også odense har 2 og VKKC/greve stiller op igen?:) Gläder os til at möde Århus damer:thumbup:
Peter(Holte-DK)
23-04-2007, 11:29 AM
Hej Søren - Det er ikke så tit jeg kigger forbi her...
Der er 7 damehold tilmeldt, så der vil helt sikkert være nogle gode kampe. Det afhænger selvfølgelig af om Odense, KBH og Skovshoved deler øretæver ud og bare ror de andre hold over ende, hvilket jeg bestemt ikke håber...
Programmet er under udarbejdelse i DIFs turneringssystem, men mangler stadig en smule arbejde før det kan sendes ud.
Når programmet kommer ud bliver det med alle kampe for de 3 første grundspil så alle hold ved hvornår de skal spille indtil september.
Efterfølgende vil Mellemspillet og slutspillet udkomme når der foreligger resultater fra grundspillet.
De efterfølgende år vil vi kunne levere programmerne meget hurtigere og vi vil nok også fastlægge os på at de forskellige klasser skal spille bestemte dage, så alle dame/junior ved at de f.eks. skal søndag hele sæsonen.
Mvh. Peter
Peter(Holte-DK)
23-04-2007, 02:37 PM
Der er 7 damehold tilmeldt, så der vil helt sikkert være nogle gode kampe. Det afhænger selvfølgelig af om Odense, KBH og Skovshoved deler øretæver ud og bare ror de andre hold over ende, hvilket jeg bestemt ikke håber...
Hvis nogen skulle føle sig stødte over min kommentar i ovenstående, så er det ment således at de gode hold ikke behøver at vinde store sejre over de dårligere hold for at kunne kvalificere sig til mellemspil og slutspil, når nu turneringsstrukturen i år er ændret så damer også har grundspil, mellemspil og slutspil.
Jeg skriver det fordi de KAN spille nogle af de andre hold (nye hold) over ende, dog uden at det er nødvendigt, men bare fordi de ER bedre end de andre, hvilket jeg selvfølgelig ikke håber de gør. Når jeg skriver sådan har jeg jo ikke sat nogle tal på, men jeg snakker måske om sejre på 10-15 mål, hvilket jeg personligt synes er unødvendige når nu turneringsstrukturen sikre at man ikke behøver at vinde så meget....
De gode hold bør efter min mening prøve at tilpasse deres niveau efter hvem de møder, da den manglende bredde gør forskellen så stor og turneringen er umulig at strukturere efter disse forhold.
Jeg undskylder derfor hvis nogen skulle føle sig ramt!
Vi i Turneringsudvalget har også en idé om at indblandingen af junior klassen i grundspillet vil give yderligere flere jævnbyrdige kampe til alle hold, men det skal selvfølgelig komme an på en prøve :o ...
Mvh. Peter
PS: Jeg synes alle junior og damehold bør tænke over det når de spiller mod hinanden og niveauforskellen er stor... Problemet er den manglende bredde som vi håber kommer i løbet af de næste par år :thumbup:
Anne Cathrine
27-04-2007, 01:14 PM
Odense stiller kun med 1 hold i denne omgang. Vi kunne stille med to, men nej - hvorfor??? Fordi en del af os er virkelig trætte af at høre på alt det snak om socialt spil, så polo nedprioriteres til fordel for andre ting.
Hvornår har Holtes drenge sidst spillet for hyggen og almenvældet?? Mon vi vil se nogen herrehold lige give nyoprykkerne i ligaen en chance for at komme til, så de kan gå glade hjem til Flensborg??? Ville I Flensborg synes det var sjovt, hvis de andre hold var "søde" ved Jer og lod jer score ekstra mål???? Ret mig hvis jeg tager fejl!!
Det er misforstået hensyn at spille under niveau. Der er i denne omgang, og den sidste for al del, så mange hold, at der er jævnbyrdige kampe til alle. Alle kan tåle at tabe med 15 mål så længe det er en pænt spillet kamp. Og min holdning er i aller højeste grad at der spilles pænt i damerækken!!
Man kan hæve niveauet på to måder - enten ved at hæve bundtniveauet eller man kan sætte loft på de bedre hold. Den holdning der her gives udtryk for vælger den sidste løsning - vi betviler hvor konstruktivt det er i længden. Resultatet ses nu, hvor flere spillere er tæt på at vælge DT og polo helt fra og vi er tilbage på et niveau hvor dansk damepolo var for 5 år siden.
At der fra personer, der er med i organiseringen af poloen i DK helt offentligt gives udtryk for disse holdninger mener jeg vidner om mangel på respekt for spillere der faktisk træner r..... ud af bukserne og gerne vil repræsentere dansk polo i de bedste europæiske turneringer.
Ja vi ved der er niveauforskel - men nej VI HAR ALDRIG ROET NOGEN OVER ENDE. Men jo, sidste år vandt vi alle kampe og scorede mange mål. Vi kan og vil ikke spille baglæns over egen mållinie for at lade nye hold score mål. Det er jo ikke sport!! Der er ikke noget mere ydmygende end når modstanderen "giver chancer" - jeg var stoppet med polo hvis jeg nogensinde havde oplevet denne holdning i mine "grønne år". Adskillige nederlag på over 15 mål er det blevet til -ikke ret sjovt. Men en hel verden bedre end at tabe knebent fordi de andre synes det var synd at man var ny.
Vi kan ikke i Odense stå inde for at sænke niveauet til det pinlige - vi så det i kampe sidste år, hvor der blev spillet med "hovsa-dasse" og "upse-daisy" - det var jo krumme-tær pinligt! Specielt da nederlaget alligevel blev på 10 mål.
I Odense er vi spillere på alle niveauer - vi træner meget og træner sammen nye og gamle. Vi prøver at udvikle vores spil og højne niveau og tempo hos alle spillere. Hvis dette ikke skulle ses af vores kampe, mener jeg ikke der er nogen grund til at stille op. Der skal være en eller anden værdi i at spille, for alle hold, gode og dårlige. For os er det træningsværdi og da vi bruger tid og penge på det, er det det vi går efter Vi har også et ansvar over for klubben og nye spillere. Da vi satser kraftigt på EM for klubhold må vi som minimum spille op til niveau hver gang eller prøve nye ting af - uden at sige undskyld hvis det lykkes. Ellers har DT INGEN værdi overhovedet. Men endnu engang VI ROR IKKE NOGEN HOLD OVERENDE!!
Hvis nogen nåede så lang i mit lange, men nødvendige svar, så TIL ALLE DAMER: vi glæder os meget til at møde både nye og gamle i DT og vi er egentlig meget søde og rare!! TIL FOLK, MED SAMME HOLDNING SOM PETER: tænk på hvorfor du selv spiller polo og vis lad være at vise så stor mange på respekt bare fordi vi er piger!!
Anne Cathrine, Odense
jonas88
01-05-2007, 07:28 AM
Hej!
Selvfølgelig er det ikke rart at spille en kamp, hvor man taber med mange mål! Dengang Flensborg startede med at deltage ved DT, tabte især Herreholdet meget. Men vi fik nu mere blod på tanden end at vi hylende tog hjem igen!
Vi satsede istedet på at have det sjovt at se noget inspirerende kampe! Selvfølgelig vandt vi da også den ene eller den anden kamp, men det var kun pga. holdene var lige gode og ikke gav hinanden ekstra chancer med vilje.
Jeg har ofte haft lidt dårlig samvittighed at vi fx vandt i junior-rækken ved DT eller med herre ved VT med ca. 10 mål. Men vi gik nu heller ikke fuld til den, så det er nok det Peter mener: at man ikke vinder med 15 mål, men evt. kun med 8 stykker og sparer kraften til en mere vigtig kamp.
I sidste weekend spillede jeg med det danske U21 i Göttingen imod Deventer, som man nok kan regne med er en af verdens bedste klubhold. Vi fik meget bank, dog scorede vi et enkelt mål. Vi tog det som en oplevelse at spille mod sådan et hold, da nu så vi ikke en kamp hvor vi fik inspiration til vores spil, men vi var med i den. Og det gav os virkelig en fornemmelse på hvor man lå i forehold til andre hold, og hvad vi ska blive bedre til.
Noget andet var det ved Flensborg Damehold sidste år, som tabte lysten ved at spille DT foreløbigt.
Jeg syntes det må være det overlegne hold, som må se, hvordan det tabende hold reagerer i løbet af kampen. Mennesker kan være så forskellige at det kan være at nogle af spillerne, der giver op og andre syntes det var smukt gjort at de andre scorede. Og det drejer sig om denne gruppe af folk, da hvis de bare scorer 1-2 mål ved at man lige lader være med at holde pagajen i det rigtige hjørne en enkelt gang. Det er noget som kan give mere lyst til at spille kajakpolo og blive mere. Det var jo ikke HELT sådan at de havde nogen chance, der var da en, hvor det gik godt. Hvis I forstår hvad jeg mener. Det enkelte mål kan give så meget for psyken og lysten!
Kort: vind med 15 mål, men giv dem et! :thumbup:
Hej Alle,
Først og fremmest velkommen til de nye damer fra Århus! Nu skal den ophedede debat jo ikke overskygge den gode nyhed at sporten vokser. Yderligere er det glædeligt at der kommer flere damehold, da specielt damerne har brug for større bredde i turneringen for at danne grundlag for en niveau opdeling, og dermed bedre kampe for alle.
Skal nye hold behandles med fløjlshandsker eller have kniven med det samme?
Jeg tror personligt at sandheden er midt imellem.
Nye hold skal ikke opleve at modstanderne bevidst spiller super dårligt.... kun kaster med venstre eller lignende. Der er tale om voksne konkurrencemennesker der skal behandles med respekt og ikke som 5 årige børn.
Når dette er sagt, behøver man jo heller ikke at gå i den anden grøft og spille for fuld styrke og 110 % adrenalin i en kamp der kan vindes med 10-15 mål. Jeg har stor stor respekt for Odenses damer og den seriøsitet og ambition der ligges i træningen, men argumentet om at hver kamp skal spilles 100% køber jeg altså ikke. Træningsværdien mod et langt svagere hold (10-15 mål) er altså begrænset uanset hvordan man selv spiller. Så i stedet for at give begge hold en dårlig kamp koster det meget lidt at lade det dårligere hold komme lidt til fadet. Taber et hold med 7-10 mål er de jo godt klar over at der skal arbejdes med niveauet, men følelsen af at bare noget fungerer (en scoring f.eks) kan give lidt motivation.
Afkastet ved denne "sociale" adfærd er langsigtet i form af en bredere turnering og dermed øget niveau... igen på sigt.
Jeg mener at KBH's damer sidste år var forbilledlige på dette område og ved at deres hjælp til vores nye damehold (VKKC/GR) har været en stor og væsentlig motivationsfaktor for vores damer.
Jeg mener at det er rigtigt ærgeligt hvis de bedste Odense spillere trækker sig fra turneringen. Er det ikke muligt at fokusere på træningsværdien i de 2-3 gode kampe der reelt er, samt det fede ved at være et af de hold der er i den absolutte top - og dermed blot ved at deltage er med til at påvirke niveuaet opad for damepolo i dk generelt?
Michael
Anne Cathrine
03-05-2007, 10:48 AM
Jeg er glad for din forståelse for at det trods alt er sport. Men når det er sagt, mener jeg, at du unødigt får det til at fremstå som om vi var meget usympatiske i forhold til nye hold i det forgangne runde af DT. Det kan jeg blot beklage, da vi inden hver kamp snakkede om, hvordan vi kunne gøre kampen rimelig både for modstandere og os selv. Jeg mener ikke, at der findes spillere i Odense, der vil spille unødigt hårdt mod nye spillere eller hold. Så derfor har jeg en række kommentarer til det skrevne.
Når dette er sagt, behøver man jo heller ikke at gå i den anden grøft og spille for fuld styrke og 110 % adrenalin i en kamp der kan vindes med 10-15 mål
Når du skriver dette vil jeg påpeje at 10-15 mål ikke er ret meget at tabe med og at kampe kan vindes med 25 mål hvis der spilles for fuldt tryk hele kampen. Vi valgte sidste år at holde tempo i første halvej og så være mere passive i anden halvej. Desuden har vi kun spillet 1/3 af mulige kontraangreb. Derfor er jeg uforstående for kritikken, specielt når du siger, at gode spillere alligevel øger niveauet ved blot at være med :confused:
Træningsværdien mod et langt svagere hold (10-15 mål) er altså begrænset uanset hvordan man selv spiller
Jep, træningsværdien er begrænset, selvfølgelig er det bedre træning jo mere modstand. Men når hver kamp i DT koster tid og penge, så skal der være en værdi af at stille op for både nye og gamle hold.Jeg vil påpege, at det i andre boldspil er meget brugt at bruge kegler (af plastik) til at træne fx angrebssystemer imod, hvorfor jeg mener, der kan findes træningsværdi i en hver kamp såfrem man spiller koncentreret.
Afkastet ved denne "sociale" adfærd er langsigtet i form af en bredere turnering og dermed øget niveau... igen på sigt.
Da der findes hold på alle niveauer i DT, mener vi ikke det er nødvendigt at sænke niveauet yderligere. Alle kan tåle at tabe en kamp med mange mål. Det handler mest om, at man internt på holdet får klarlagt forventningeren til de kampe hvor man er overmatchet. Det er vanskeligt, specielt at spille godt angreb mod hold, der er bedre. Det ved jeg kun alt for godt selv efter mange internationale turneringer, både som helt ny og mere garvet. Men så må man jo træne, træne og træne - og en dag så får man også de rigtig gode chancer.
Ang. det at påvirke niveauet, er det vores klare opfattelse at det man virkelig bliver meget bedre af er, at spille med og mod spillere der er bedre end en selv. Stor ros til den ordning Vallensbæk og K-polo fik lavet ang. træningsfællesskab. Det er virkelig noget der rykker og er en ordning der kan bruges mange steder. Vi hjælper gerne til med fællestræninger osv. ingen tvivl om det. Det der en fantasktisk god måde at øge niveuet på :) Men at det hæmmer dansk damepolo at nye hold taber 2-3 kampe i løbet af en sæson stort, mener vi bestemt ikke. Hvis man ikke kan tåle at tabe skulle man måske gå til gymnastik :rolleyes: Det er jo fair spillede kampe, hvor de bedre hold gør meget for at spille mindre fysisk end i de indbyrdes kampe.
Jeg synes diskussionen løber lidt af sporet og jeg synes det er ærgeligt at vi på denne måde hænges ud - og må forsvare vores valg. Det er jo trods alt danmarksmesterskabet der spilles om!!
Anne Cathrine, Odense
AsgerS
04-05-2007, 08:45 PM
1: Retorikken og attityden på og udenfor banen er altafgørende for hvordan man opfatter sin modstander. Det er ikke resultatet i sig selv, men mere måden det opnås på, der kan knække en modstander.
2: Jvf. pkt 1 vil jeg fx påstå at det er dårlig stil at spille en halvleg mand til mand mod en flok begyndere i plastikbåde. Også selv om det er bedste måde at gardere sig mod scoringer. Hvis man så oveni købet laver obstructions og urene håndtaklinger er det ihvertfald dårlig stil.
Selv om man prøver at være effektiv, holde lav fejlprocent, køre systemer eller andet, skal man efter min mening holde sig 100 % indenfor reglerne hvis man spiller mod et klart svagere hold.
3: Ja, det er selvfølgelig farligt at Peter udtrykker en personlig mening. Fy dig. MEN, manden bruger vanvittig meget tid på polo, og er efter min beskedne mening den der gør mest for ANDRE. Andre hold, andre spillere, andre mennesker. Selvfølgelig bekymrer han sig om breddens udvikling!
I det snævre miljø vi færdes i er Peter en ener. Konkurrencemennesker kan hæve eget eller holdets niveau. Peter ønsker at hæve bund og grundniveauet i Dansk Kajakpolo! Se det er langtidsholdbart, og til stor glæde for sportens udvikling.
Asger
Ps. Bare så I ved det drenge :) Uanset hvor meget jeg elsker at spille på landsholdet, er det mit højeste poloønske at Peter og André kommer tilbage og skubber mig ud af holdet. Efter min mening ville et sådant hold placere os i top 10 ....i verden! Kom nu Holtedrenge, sig de skal!
AsgerS
05-05-2007, 03:19 PM
Ps :)
Ovenstående er ikke klub eller spillerspecifikt. Jeg har masser af respekt for fx Silkeborg, der er totalt blottet for bredde, og Odense damer, der har formået at vinde næsten alle hjemlige kampe. Men politisk styrke, organisatorisk hjælp, landstrænere mm kommer kun hvis bredden er tilstede. Derfor, om ikke for blåøjet kærlighed til sporten, har "eliten" brug for bredden. Og på sigt giver en stor bredde et bedre rekruteringsgrundlag til!!
KH. Asger.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.