Welcome, Guest
Username Password: Remember me

reperation af båd
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:
  • 1

TOPIC: reperation af båd

reperation af båd 06 Mar 2012 11:51 #1

kulfiber2

kulfiber

Skal igang med at fixe nogle revner i min vampire 2001, og skal i den forbindelse ud og købe noget kulfiber

Nogen der har nogen erfaringer med kulfiber/carbon fra biltema.

Burde umiddelbart være det samme som de sælger i de fleste marine foretninger, men ca 150,- mindre pr m2
Last Edit: 06 Mar 2012 11:54 by Thomas Johan Larsen.

Re: reperation af båd 03 Apr 2012 13:04 #2

• nix
  • Expert Boarder
Helt så simpelt er det desværre ikke - alt er ikke ens. Du bliver nødt til at kigge på hvor meget det vejer pr. m2. Altså det er ikke meget værd at spare 150 kr. hvis du skal ligge dobbelt så mange lag pga det er en meget tynd måtte. Yderligere opdeles kulfibre i nogle klassifikationer som jeg ikke kan huske hvad hedder, men det stammer fra flyindustrien. "Gode" kulfibre skal være gennemgået en eller anden kvalitetskonstrol da stilles sikkerhedsmæssige krav til materialet når der bygges fly af det. Hermed ikke sagt at alt der ikke er certificeret er noget hø, men en eller anden sammenhæng er der naturligvis. Hvad de præcise krav er til at blive certificeret aner jeg ikke, men vil tro at der er tale om urenheheder i materialet og kvalitetssikring af produktionen. Så når man køber certificeret vil nogle mininumskrav derfor være overholdt.
Noget du også skal tænke over er om det er en dobbelt eller enkel krum overflade du skal lave. Hvis dine fibre er vævet almindeligt, kommer de til at ligge dårligt på en dobbeltkrum overflade. Så hvis du foreksempel skal have lavet spidsen på din båd, kan du med fordel bruge de fibre som hedder "Twill", hvor den ene tråd krydser over to tråde, i stedet for kun en. Det ene er ikke bedre end det andet, det er bare det "rigtige" til opgaven.
  • Page:
  • 1
Time to create page: 0.67 seconds