Welcome, Guest
Username Password: Remember me

Regler og hvordan de tolkes.
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Regler og hvordan de tolkes.

Regler og hvordan de tolkes. 08 Aug 2011 14:57 #1

• Jacob
  • Gold Boarder
Der har været mange tråde som har diskuteret dommer og deres evne til at dømme kampe. og jeg syntes personligt at vi i den hensende er gået i den rigtge retning. der findes dog stadig et par dogmer som ikke nødvendigvis har noget med reglerne at gøre.
jeg er ved de sidste 2 DT stævner stødt ind i et par stykker, og tænkte lad os da få det frem i lyset og finde ud af hvad der er rigtigt og forkert.

1. Scorringer tæller stadig selv om tiden er løbet ud inden bolden er i mål, bare bolden er sluppet inden tiden løb ud.(som barsket)

2. man må ikke skubbe/håndtakle i ryggen.

3. man må ikke skubbe/hånstakle en spiller ned i banetovet.

til disse tre punkter findes der folk i DT sammenhæng som ud taler sig meget skråsikkert og og både for og imod.

min holdning til de tre punkteder er.

ad 1. da jeg ikke kan finde nogle steder i reglerne hvorder står at det passer, må det gælde at tiden stopper når den stopper:-) og der ikke er den "ekstra chance for at få bolden i mål.

ad 2. egentligt meget enkelt det passer ikke. citat fra reglerne "En håndtackling er, når en spiller med èn åben hånd skubber en modspiller på ryggen, siden eller overarmen."

ad. 3 den er mere kompliceret og en kræver vel egentlig en principel vurdering fra dommerkomiten? citat fra regelbogen " Følgende
håndtacklinger er ulovlige: Enhver håndtackling, der bringer den person, der tackles, i fare."

her er det vel en vudering om man bringes i fare på samme måde som man vurdere at hvis man skubbes ned i en anden kajak bringes man i fare.

det var bare et udpluk af de dogmer som folk har forskellige indgange til og der er sikkert flere ????
Stege Ro Klub #9

Re: Regler og hvordan de tolkes. 22 Aug 2011 18:10 #2

Hej Jakob. Fine spørgsmål du kommer med.

For lige at opsummere:

1. Når tiden stopper så stopper den.

2. Ja, det må man godt!

3. Jo, det må man godt.

Derudover:

*) Det er livligt diskuteret om de såkaldte chicken-wings (at ro med bolden under armen), er lovlige. Og ja det er de!

*) Mange dommere er af den opfattelse, at der skal dømmes fejl ved sprinter når den ene spiller flyver over den anden spillers spraydeck. Der skal kun dømmes fejl så fremt at spilleren aktivt ror mens han sidder oven på modspillerens spraydeck. Denne fejl bliver dømt gang på gang, men det bliver det ikke mere rigtigt af.

. Det kan tilknyttes til chickenwings at det nu engang ser håbløst fjollet ud, mange steder i udlandet bliver fejlen stadig dømt (af æstetiske hensyn). En regelændring på dette punkt er meget nærliggende.

Mvh Tim, (Og resten af Dommerkomitéen).

Re: Regler og hvordan de tolkes. 22 Aug 2011 18:35 #3

I øvrigt!

Spg:

2: Kajaktackling udover banen. Hvis en angrebspiller tackler en forsvarsspiller ud over baglinien - hvornår skal tackling da stoppes? Er der ok at tackle videre hvis forsvarer har ca 20-30 cm kajak inde på banen og forsøger at ro ind igen.

Svar:

Det er båden der er afgørende. Hvis båden fx. er 2cm inde på banen, må man gerne takle de 2 cm der er inde på banen.

----------------------------------------------------------------------------------

Spg:

3: En del målmænd ligger af og til og holder i målrammen med pagajen. Dette mener jeg principelt er holding og har indimellem givet et grønt kort for forseelsen som advarsel. Hvad er den rigtige dom? Jeg har ikke hørt/set andre dømme det og egentlig burde det vel bare være en holding dom 1 m fra mål og ikke et grønt kort eller hvad siger du?

Svar:

Det er ikke lovligt for målmanden.
Som opfodring til alle dommere, skal det siges at der ikke skal bruges tid på sådanne petitesser - brug i stedet tiden på holding, pagajfejl, obstruction etc.

Mvh Dommerkomitéen. (Tim, Jonas, Steglich og Rudy)

Re: Regler og hvordan de tolkes. 23 Aug 2011 18:43 #4

En fantastisk idé med denne tråd:)

Der står i reglerne, at I forbindelse med to spillere, der "Jostler" (kæmper/arbejder) mod hinanden inden for 6-meter zonen, der må man max flytte den anden en halv meter ad gangen. Hvordan skal nye dommere forholde sig til denne regel, da man ofte ser spillere blive flyttet mere end det, både internationalt og nationalt???

vh Pix

Re: Regler og hvordan de tolkes. 24 Aug 2011 07:12 #5

• Jokke94
  • Fresh Boarder
3: Man kan ikke håndtakle noen inn måltauet siden det kan sette spilleren i fare, dette har vi hatt en stor diskusjon i min klubb, der jeg ble taklet og gikk inn i banetauet, dette kan være farlig, siden tauet ble festet inn i hjelmen min, og det er mulig at man kan få tauet rundt halsen.

-Joakim Fra Norge
if my team got the ball, the other team do not have it!!!!

Re: Regler og hvordan de tolkes. 24 Aug 2011 09:31 #6

• Jacob
  • Gold Boarder
Må man håndtackle ned i bane tovet.

Jokke94 wrote:
3: Man kan ikke håndtakle noen inn måltauet siden det kan sette spilleren i fare, dette har vi hatt en stor diskusjon i min klubb, der jeg ble taklet og gikk inn i banetauet, dette kan være farlig, siden tauet ble festet inn i hjelmen min, og det er mulig at man kan få tauet rundt halsen.

-Joakim Fra Norge

Det var jo også min umiddelbare tanke. selv om langt de fleste vil spille sikkert fra det(på samme måde som langt de fleste vil slippe sikkert fra at bliver skubbet ned i en andens kajak) så kan der opstå situationer som vil være farlige for spilleren.

Der står i reglerne, at I forbindelse med to spillere, der "Jostler" (kæmper/arbejder) mod hinanden inden for 6-meter zonen, der må man max flytte den anden en halv meter ad gangen. Hvordan skal nye dommere forholde sig til denne regel, da man ofte ser spillere blive flyttet mere end det, både internationalt og nationalt???

jeg prøver at dømme dem som bare flytter en anden spiller (typisk en lille let, der bliver flyttet af en sværvægter) hvis den angribende spiller ikke stopper sit "padleri"
men hvis angriberen stopper op og kæmper på ny om den nye position dømmer jeg ikke.
Men må indrømme at jeg nok giver lidt mere snor end bare en halv meter.
Stege Ro Klub #9
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 1.09 seconds