Welcome, Guest
Username Password: Remember me

Seriespel i Sverige
(1 viewing) (1) Guest
  • Page:
  • 1

TOPIC: Seriespel i Sverige

Seriespel i Sverige 21 Feb 2008 11:56 #1

Hej

Vi håller på och diskuterar hur ett seriespel ska kunna utformas i Sverige. En första fråga som jag tänkte vi skulle behandla här är:

VAD SKA SERIESPELET/CUPEN HETA???

mvh polokommitten

RE:Seriespel i Sverige 10 Mar 2008 21:20 #2

• carlsson
  • Fresh Boarder
Hej!

Man kan ha en regional indelning t ex 4st som kallas allsvenskan. De 2 bästa lagen från varje grupp går till slutspel som kallas elitserien. Allsvenskan spelas medsammandrag där 2-3 lag möts. Man beöver inte boka en simhall så länge. Kanske klubbens träningstid räcker. Elitserien, alltså slutspelet kan spelas som en cup med många matcher under kort tid.

Hälsningar HenryC

RE:Seriespel i Sverige 16 Mar 2008 17:35 #3

• Joakim
Finns det mer info om hur funderingarna går kring seriespel? Jag antar att det disskuterats mer än bara namnet...

Själv tror jag det finns för få klubbar för att dela in sverige i regioner. Det vi pratat om i Kungälv är ett system där man anordnar 4-5 turneringar under ett år och där man vid varje turnering får poäng efter placering. De tre bästa resultaten för varje lag räknas samman till en slutsumma och högst slutsumma vinner. Är det något som skulle kunna fungera?

Joakim

RE:Seriespel i Sverige 18 Mar 2008 08:17 #4

• MDT
  • Junior Boarder
Hej med jer!

I Danmark har vi i en årrække haft et seriespil "Danmarksturneringen". Dette seriespil er samtidigt det officielle Danmarksmesterskab.

Seriespillet afvikles over 5 stævner i løbet af sæsonen. Strukturen kan naturligvis tilpasses alt efter antallet adf deltagende hold. den generelle model har været at der spilles grundspil over 3 stævner, hvor der spilles alle mod alle 2 gange. Placeringen i grundspillet kan så enten være afgørende for seedning i slutspilspuljer eller f.ekse at de 3 bedst placerede hold får ekstra point med til slutspillet.

Reglement og turneringsstruktur for Danmarksturneringen kan som inspiration ses på det Dansk Kano og kajakforbunds hjemmeside.

www.kano-kajak.dk - Gå ind under Kajakpolo\danmarksturnering\DT reglement

Det er min iopfattelse at den faste stævnestruktur har været en væsentlig faktor for at fremme sporten i Danmark. Seriespillet giver mere kontinuitet fremfor enkeltstående turneringer og det bliver lettere for specielt nye klubber/hold at tage springet fra hobby til konkurrence niveau.

Det danske seriespil havde sidste år 3 herre klasser, 1 dameklasse og 1 juniorklasse.

Michael

RE:Seriespel i Sverige 05 Nov 2008 19:25 #5

• carlsson
  • Fresh Boarder
Hur går det med planerna på serispel här hemma. Man är ju nyfiken, och hoppas verkligen att det blir något.

Någon som vet?

Henry C
  • Page:
  • 1
Time to create page: 0.76 seconds